Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Starkt resultat för Hövding – ökade med 102 procent

Cykelhjälmtillverkaren Hövding börjar få snurr på verksamheten.

17 000 uppblåsbara hjälmar såldes under andra kvartalet, vilket är rekord och en ökning med 102 procent jämfört med samma period i fjol.

Sommaren började starkt för den Malmö-baserade hjälmpionjären.

– Juni var särskilt framgångsrik med 7 605 sålda, skriver vd Fredrik Carling i rapporten för senaste kvartalet.

Foto: TOMAS LEPRINCE

Han skriver även att försäljningen sker på bred front, både online och via fysiska butiker. I Tyskland har hjälmen lanserats i kedjor som Sportcheck och Globetrotter.

– Responsen från marknaden har varit över förväntan och vi ökar i Tyskland med 242 procent. Samtidigt ser vi inga tecken på mättnad från de mer etablerade marknaderna Sverige och Danmark som nästan dubblar, skriver Fredrik Carling.

Fredrik Carling.

Noterbart är att antal sålda hjälmar minskade under det första kvartalet och bolaget pekade då på att säsongsstarten försenats av den sena våren, vilket gjorde att marsförsäljningen underskred förväntningarna. Vd:n indikerade då att det skulle se bättre ut under det andra kvartalet.

– När vi nu stängt april månad ser vi att vi är tillbaka på fortsatt start tillväxt. Plus 67 procent sålda Hövdingar jämfört med föregående år, skrev bolagets vd Fredrik Carling.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!