Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spotifys starka siffror – lägre förluster än väntat

Spotify redovisar klart mindre förluster än väntat och har i dag 108 miljoner premiumanvändare.

Samtidigt växer podcastlyssnandet via plattformen dramatiskt.

Det visar rapporten för andra kvartalet.

Musikstreamingföretaget Spotify redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2019 på minus 3 miljoner euro.

Det var bättre än snittestimatet, som Infront Data sammanställt inför rapporten, som låg på ett rörelseresultat på minus 52,7 miljoner euro.

Spotifys intäkter uppgick till 1 667 miljoner euro, jämfört med snittestimatet på 1 648 miljo-ner euro, enligt Infront Data. Bolagets egen guidning var 1,57–1,71 miljarder euro.

Antalet premiumabonnenter steg till 108 miljoner (100 i slutet av andra kvartalet), jämfört med snittestimatet på 108 miljoner stycken. Här låg Spotifys guidning på 107–110 miljoner premiumabonnenter.

Bruttomarginalen i det andra kvartalet låg på 26,0 procent.

Spotify skriver som en förklaring till de lägre förlusterna att hållit ner kostnaderna för marknadsföring av artister samt teknik och adminstration.

Sprängde drömgräns

Det var tidigare i år som Spotify sprängde en drömgräns på hundra miljoner premiumanvändare.

– En milstolpe i bolagets historia, skrev man i sin rapport för första kvartalet 2019.

Sammanlagt antalet månatliga användare skulle enligt Spotifys prognoser tidigare stanna på mellan 222 och 228 miljoner.

I dag uppgår det totala användartalet till 232 miljoner.

Podcast-lyssnandet, där Spotify miljardsatsat via uppköp, har fördubblats sedan årsskiftet, skriver man i rapporten.

Samtidigt har största konkurrenten, Apple, aviserat stora satsningar inom podcast.

Höjer prognos för premiumanvändare

Spotify spår att rörelseresultatet hamnar i intervallet +2 till -78 miljoner euro för det tredje kvartalet 2019.

Spotify sänker prognosen för antalet premieabonnemang vid slutet året, som väntas uppgå till 120–125 miljoner gentemot prognoser på 117–127 miljoner.

Spotifys prognoser för det tredje kvartalet:

Antal månatliga aktiva användare: 240–245 miljoner.

Antal premiumabonnemang: 110–114 miljoner.

Totala intäkter: 1,57–1,77 miljarder euro.

Annons: