Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotifys nya siffror: Ökar till 130 miljoner prenumeranter

Premiumanvändarna – nu 130 miljoner.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto: JOHAN JEPPSSON / IBL

Spotify ökar antalet användare kraftigt – till 130 miljoner betalande.

Det innebär att man ökat med 30 miljoner prenumeranter senaste året.

– Både antal månatliga användare och premiumanvändare ökar över 30 procent vilket är starkt, samtidigt som förlusten är lägre än väntat, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Musikstreamingbolaget Spotify sänker sin prognos för intäkterna helåret 2020, men upprepar i övrigt helårsprognoser.

Vid Spotifys förra rapport (för fjärde kvartalet 2019) ökade man omsättningen med 24 procent och antalet betalande uppgick till 124 miljoner – en miljon mer än det förväntade resultatet.

Rörelseresultatet landade då på ett kraftigt minus – runt 800 miljoner gick Spotify back då.

Efter den rapporten konstaterade Spotify att 2020 kommer att bli ett år av investeringar. 2020 kommer att sluta på rejäla ekonomiska förluster, framgår av senaste rapporten.

Framförallt är det podcastsatsningen som tyngt rörelseresultatet, vilket Spotify tycks acceptera eftersom konverteringarna från gratisanvändare till betalande prenumeranter ökat snabbare än förväntat.

Hoppas nå 150 miljoner betalande 2020

Prognosen mot nästa kvartal ligger på att ytterligare öka antalet betalande användare till mellan 133–138 miljoner.

Antalet premiumkunder spås hamna i intervallet 143–153 miljoner för helåret. Rörelseresultatet för 2020 spås hamna på rejält minus – upp mot 2,5 miljarder kronor för det USA-noterade bolaget.

– Trots den globala osäkerheten kring COVID-19 under första kvartalet mötte eller överträffade vår verksamhet prognoserna, konstaterar Spotify i rapporten.

I rapporten ägnas stort fokus på rådande coronakris.

– Som de flesta försöker vi navigera i denna osäkerhet så bra vi kan. Vi är tacksamma att vi som företag kan fungera med mycket liten störning. Vårt hopp är att musik och information kan ge glädje och komfort i dessa tider, skriver man.

Annat lyssnande under krisen

Man konstaterar också att lyssningsbeteendet ändrats under krisen och förskjutits från bil och bärbara enheter (där det skett tvåsiffriga minskningar) till tv och spelkonsoler (där ökningar uppgår till upp mot 50 procent).

Satsningen på poddar fortsätter vara central för Spotify. Poddlyssnandet på plattformen har ökat från 16 till 19 procent, skriver bolaget i dag.

En miljon poddar finns samlade på plattformen.

Det var i oktober 2019 som Spotify överraskade med att visa upp en vinst på en halv miljard kronor – siffror som framstår som avlägsna i skenet av senaste halvårets ökande investeringar.

Spotify parerade krisen

– En farhåga var förstås om lyssnandet skulle kunna påverkas negativt av krisen. Men snarare har konsumentbeteendet bara förändras, så att man snarare lyssnar via exempelvis tv:n hemma än i bilen på väg till jobbet. Det är ett bra betyg för den relation Spotify har till sina konsumenter, säger Frida Bratt på Nordnet.

Annonsaffären går lite sämre som en följd av corona när marknadsföringsbudgetar hos företag stryps, och så kommer det att se ut hos fler techjättar i rapporterna i vår och sommar.

– Men annonser står bara för en mindre del av affären i Spotify. Viktigt i dessa tider är också att Spotify säger sig ha mer än 1,8 miljarder euro (runt 20 miljarder kronor) i likvida medel i kassan, säger Frida Bratt.