Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotifys drag – kan börja ta betalt från skivbolagen

Foto: MUSTAFA CIFTCI/AA/TT / ANADOLU AJANSI TT NYHETSBYRÅN
Justin Bieber.Foto: RACHPOOT/MEGA / MEGA TT NYHETSBYRÅN

Svenska Spotify brukar normalt betala till artisterna och skivbolagen för den musik som användarna lyssnar på.

Men nu vill Spotify delvis vända på steken: bolaget begär att få pengar av artister och skivbolag för att göra reklam för deras låtar i appen, skriver Bloomberg News.

Spotifys motivering är att musiken genom att marknadsföras inom appen kan nå en större publik. Bolaget har redan infört ett marknadsföringsverktyg kallat Marquee och planerar ytterligare ett, uppger källor för Bloomberg.

– De behöver diversifiera sina intäktsströmmar, de behöver hitta sätt att driva upp rörelsemarginalen, säger Mark Mulligan, industrianalytiker vid Midia Research, till nyhetsbyrån.

Bland de artister som hittills valt att utnyttja funktionen Marquee – som skickar notiser till användaren när en artist släpper ny musik – finns Justin Bieber och Lil Wayne.

Under de rådande royalty-villkoren har skivbolagen, som är delägare i Spotify, rätt till en andel av alla bolagets intäkter. Det innebär i teorin att skivbolagen skulle kunna få tillbaka delar av de pengar de ger Spotify för marknadsföring, men Spotify uppges i samtal kräva att få en särskild intäktspool som inte delas med skivbolagen.

Skivbolagen å sin sida anser att detta i praktiken skulle innebära en sänkning av de royalties de får.

TV: Spotify utklassar prognosen 

Annons: