Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spotify spränger vallen – 100 miljoner betalande

Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN

Musikstreamingföretaget Spotify redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2019 på minus 47 miljoner euro.

Samtidigt ökar intäkterna rejält från motsvarande period i fjol och antalet premiumanvändare har passerat 100 miljonersvallen.

– En milstolpe i bolagets historia, skriver man i rapporten.

Nu rusar aktien i förhandeln i New York – plus fyra procent.

Snittestimatet från 16 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på ett rörelseresultat på minus 71,1 miljoner euro.

Bolagets guidning var en rörelseförlust på 50–120 miljoner euro.

Spotifys intäkter uppgick till 1 511 miljoner euro (1 139 vid samma period i fjol), jämfört med snittestimatet på 1.467 miljoner euro, enligt Infront Data. Bolagets guidning var intäkter på 1,35–1,55 miljarder euro.

Antalet premiumabonnenter steg till 100 miljoner i slutet av första kvartalet (96 miljoner i slutet av närmast föregående kvartal), jämfört med snittestimatet på 98,5 miljoner stycken. Här låg Spotifys guidning på 97–100 miljoner premiumabonnenter.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet låg på 24,7 procent.

Spotify ändrar prognosen för 2019

Nu ändrar Spotify sin resultatprognos för helåret 2019. Bolaget spår nu att rörelseresultatet kan hamna i intervallet 180 miljoner euro till 340 miljoner euro.

Enligt Infront Datas sammanställning av femton analytikers prognoser väntades en helårsförlust på 223 miljoner euro.

Tidigare prognos från bolaget löd på en förlust om 200-360 miljoner euro.

Det framgår av delårsrapporten.

Spotify upprepar prognosen att intäkterna spås bli 6,35-6,8 miljarder euro för helåret 2019. Här låg Infront Datas snittestimat på 6,66 miljarder euro.

Antalet premieabonnemang väntas uppgå till 117-127 miljoner helåret 2019, vilket skulle motsvara en ökning med 21-32 procent. Här väntades i snitt 120 miljoner abonnenter, enligt Infront Data.

Spotifys prognoser för det andra kvartalet:

Antal månatliga aktiva användare (MAU): 222–228 miljoner.

Antal premiumabonnemang: 107–110 miljoner.

Totala intäkter: 1,51–1,71 miljarder euro.

Rörelseförlusten väntas bli 15–95 miljoner euro.

Två miljoner användare i Indien sedan starten

I rapporten skriver man om Indien-lanseringen i slutet av februari, jättemarknaden som innebar närvaro i nu sammanlagt 69 länder.

Två månader in har Spotify två miljoner användare i landet vilket man menar överträffat förväntningarna.

Spotifys användare fördelas så här över världens regioner:

Europa 36 procent (40 procent betalande).

Nordamerika 29 procent (30 procent betalande).

Latinamerika 22 procent (20 procent betalande).

Övriga världen 13 procent (10 procent betalande).

Spotifys satsning på podcast

I oktober i fjol stratade ”Spotify for pdcasters”, en plattform som möjliggör publicering via Spotify.

Enligt kvartalsrapporten i dag använder fler än 20 000 podcast-producenter Spotify.

50 000 poddar har publicerats och sammanlagt 250 000 avsnitt finns tillgängliga.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!