Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotify redo för reklam – till betalande kunder

Snart kan betalande kunder vänta sig reklam på Spotify.Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES
Spotifys grundare Daniel Ek kunde under onsdagen visa upp vinst i kvartalsrapporten.Foto: VINCE BUCCI / AP TT NYHETSBYRÅN

Genom att köpa upp fler poddar ska Spotify utöka sina annonsintäkter.

Med det kan även betalande kunder vänta sig reklam mellan samtalen, skriver SVD. 

– Det finns en möjlighet att sälja annonser också riktade mot betalande användare, vilket vi inte kan göra med musik, säger finanschefen Barry McCarthy till tidningen.

Spotifys mål är att bli världens största tjänst för ljudströmningar. Under onsdagen kunde bolaget för första gången presentera vinst när kvartalsrapporten kom. 

Och med det bereder man för utökning.

I samband med vinstens offentliggörande har Spotify köpt upp podd-företagen Gimlet Media och Anchor för  2,1 miljarder kronor. Att gå in i podd-branschen är ett planerat val. 

Totalt väntas poddar stå för 20 procent av användarnas lyssnartid. Samtidigt kan Spotify då utöka sina annonser till att även gälla betalande kunder, skriver SVD.

– Det betyder att vi har en enorm potential att växa, sa vd Daniel Ek under en presskonferens på onsdagen.

Enligt SVD handlar det om reklam som kommer att sändas i korta pauser under poddarna.

 

Annons: