Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotifys skräll – visar vinst för första gången

Foto: JUSTIN LANE / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: PATRICK SEMANSKY / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: VINCE BUCCI / AP TT NYHETSBYRÅN

Spotify närmar sig 100 miljoner betalande användare och går nu med vinst.

Det visar siffror Spotify publicerar i dag.

På onsdagen blev det också klart att Spotify köper de amerikanska podcastbolagen Gimlet och Anchor för miljardbelopp.

Musikstreamingföretaget Spotify redovisar ett rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2018 på 94 miljoner euro.

Det var bättre än snittestimatet från 18 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, som låg på ett rörelseresultat på minus 16,4 miljoner euro.

För helåret 2018 redovisar Spotify en rörelseförlust på 43 miljoner euro.

Spotifys intäkter uppgick till 1 495 miljoner euro.

Antalet premiumabonnenter steg till 96 miljoner, förväntat var en miljon fler än förväntat.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet låg på 26,6 procent.

Siffrorna fick aktien att stiga i Wall Streets förhandel. Tisdagens stängningskurs var 139,4 dollar, vilket gav ett börsvärde på 25,3 miljarder dollar, eller 232 miljarder kronor, skriver Dagens industri. 

– Spotify kommer in med en vinst långt bättre än förväntat. Man närmar sig över 100miljoner betalande användare och det har gått väldigt fort att nå dit. Förhoppningsvis gillar marknaden detta. Hög tillväxt och vinst är förstås positivt, men fokus hos Spotify ligger på att växa och vinsten kan tolkas som att de skulle kunna växa ännu snabbare, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners.

Att man köper två bolag inom poddsektorn tolkar Bornold som en tydlig positionering för framtiden.

– Ambitionsnivån är väldig hög och det är tydligt att man vill vara för ljud vad Netflix är bild.

 

Växer på nya marknader

Så här ser fördelningen av Spotifys sammanlagt 207 miljoner gratisanvändare ut:

Europa: 36 procent.

Nordamerika: 30 procent.

Latinamerika: 22 procent.

Övriga världen: 12 procent.

Så här ser fördelningen av Spotifys sammanlagt 96 miljoner betalande användare ut:

Europa: 40 procent.

Nordamerika: 30 procent.

Latinamerika: 20 procent.

Övriga världen: 10 procent.

Spotify satsar hårt på att etablera sig på miljardlandet Indiens enorma marknad under 2019.

 

Hintade om vinst för tre månader sedan

När Spotify rapporterade för tredje kvartalet 2018 antydde man att bolaget var på väg mot lönsamhet – möjligen redan vid fjärde kvartalet.

Förlusterna låg på 60 miljoner men de egna prognoserna för fjärdekvartalet pekade mot en eventuell vinst på 15 miljoner kronor.

Få såg dagens nivåer då.

Antalet betalande användare ökade under tredje kvartalet från 83 till 87 miljoner – vilket var något lägre än beräknat och fick aktien att falla på rapporten.

Spotifys stora utmaning handlar om att behålla positionen som världens största strömningstjänst för musik, en bransch där Apple satsar stenhårt och är på väg att växa om. Enligt Apples egna uppgifter har man redan gått förbi i USA.

Nyligen meddelade Apple att man har 50 miljoner användare vilket ger Spotify ett betydande försprång i den viktiga matchen.

Spotify är tydliga med sina prognoser för 2019:

Antalet användare på månadsbasis ska landa på mellan 245 och 265 miljoner.

Antalet betalande ska upp till mellan 117 och 127 miljoner.

Intäkterna ska öka med mellan 21 och 29 procent medan rörelseresultat ska landa på mellan 200 och 360 miljoner euro.

100 miljoner betalande ska nås redan första kvartalet 2018.

LÄS MER: Daniel och Sofia Eks miljardklipp på Spotify 

LÄS MER: Spotifys ägare plockar hem miljarder

LÄS MER: Miljarder upp i rök för Spotify-grundarna

 

Spotifys milstolpar sedan sedan 2008

Oktober 2008: Lanseras i Finland, Frankrike, Norge, Spanien och Sverige.

Februari 2009: U2 släpper ”No line on the horizon” en vecka i förväg, exklusivt på Spotify.

Mars 2009: Hundra tusen användare.

September 2009: Lanseras för Iphones och androider.

Oktober 2009: Kan nu användas i offline-läge.

Maj 2010: Lanseras i Nederländerna.

Augusti 2010: Demi Moore konstaterar att ”Spotify är sjukt bra, jag är kär!”

Mars 2011: Når en miljon användare.

Juli 2011: Lanseras i USA och får snabbt inflytelserika användare, som Sean Parker (Napster) och Mark Zuckerberg (Facebook). Harvard Business Review skriver att ”Spotify visat oss framtiden”.

September 2011: Når två miljoner användare.

November 2011: Lanseras i Belgien, Österrike och Schweiz.

Januari 2012: Når tre miljoner användare.

Januari 2012: Barack Obama skaffar Spotify-konto.

Mars 2012: Lanseras i Tyskland.

Maj 2012: Går att använda i Ipad.

Maj 2012: Lanseras i Australien.

December 2012: Metallica släpper sin musik på Spotify.

April 2013: Lanseras i Sydostasien och Mexiko.

April 2013: Daft Punk’s ”Get lucky” slår nytt lyssningsrekord.

November 2013: Moby förklarar att ”Spotify är som en demokratisk anarkism”.

December 2013: ”Gratis i mobilen”-konceptet introduceras.

December 2013: All Led Zeppelins musik blir tillgänglig på Spotify.

April 2014: Sajten/spelaren får en ansiktslyftning.

Mars 2015: Samarbete med Playstation.

Mars 2015: Drake gör låtlista på Spotify.

Juni 2015: AC/DC släpper sin musik på Spotify.

Juli 2015: ”Music map of the world” startar.

Juli 2015: ”Discover weekly” startar.

September 2015: Justin Bieber släpper singel och slår alla tidigare lyssningsrekord.

November 2015: Spotify börjar med konserter.

December 2015: Beatles musik släpps äntligen på Spotify.

December 2015: Konceptet ”The year in music” startar.

Mars 2016: Når 30 miljoner prenumeranter.

Maj 2016: Drake petar ner Justin Bieber från tronen som världens mest strömmade artist på Spotify.

Juni 2016: Når hundra miljoner användare.

Juli 2016: Ed Sheeran toppar Spotify-lista över världens mest spelade bröllopsartister.

Augusti 2016: ”Radar”-konceptet lanseras.

Augusti 2016: En gaming-kategori introduceras.

September 2016: ”Daily mix”-funktionen startar.

September 2016: Lanseras i Japan.

December 2016: Trådlösa högtalarna Sonos kan kopplas mot Spotify.

December 2016: George Michael dör och lyssnandet av hans musik ökar med 3 000 procent.

Januari 2017: Barack Obama slutar som president men erbjuds jobb på Spotify med att göra spellistor under vinjetten ”President of playlists”.

Mars 2017: Når 50 miljoner betalande användare.

Mars 2017: Ed Sheerans ”Divide” krossar alla tidigare rekord på Spotify.

April 2017: En tonårstjej som gör slut med sin kille via en spellista på Spotify får stor uppmärksamhet.

Juni 2017: Spotify når 140 miljoner användare.

Juli 2017: Kanadas premiärminister Justin Trudeau lägger ut sin första spellista.

Juli 2017: Når 60 miljoner betalande användare.

Augusti: Samarbete med Xbox One.

Mars 2018: Lanseras i Sydafrika, Rumänien, Israel och Vietnam.

Mars 2018: Integreras med Cadillac.

April 2018: Noteras på börsen i New York.

April 2018: Ny gratistjänst skjuts ut.

Juli 2018: Skapar morgonspellistor i samarbete med Google Clock.

Juli 2018: Når 180 miljoner användare, varav 83 miljoner betalande.

Oktober 2018: Tio år efter starten är man världens största strömningstjänst med användare i 65 länder.

Februari 2018: Visar för första gången upp rörelsevinst och är veckor eller dagar från att ha 100 miljoner prenumeranter.

 

Annons: