Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spotify 10 år – då plockar grundarna hem miljarder

Daniel Ek och Martin Lorentzon Foto: DN

Det är tio år sedan Daniel Ek och Martin Lorentzon skickade ut de första åtråvärda inbjudningskoderna till sin nya strömningstjänst.

Spotify hade nått världen och sättet vi lyssnar på musik skulle aldrig bli sig likt.

– De kan se tillbaka på en fantastisk resa. Men det är nu den riktiga konkurrensen om publiken börjar, säger musikbranschforskaren Daniel Johansson.

I Spotifys födelse gick det inte att lyssna i mobilen och bytte man hemsida tystnade musiken.

Trots sådana här för oss i dag uråldriga egenskaper är det inte svårt att förstå varför musikbranschen började förändrades i grunden 7 oktober 2008.

Plötsligt fanns (nästan) all världens musik tillgänglig via ett knapptryck, det bästa av allt var att det var helt lagligt.

I dag har Spotify 180 miljoner användare i 65 länder, varav 83 miljoner är betalande prenumeranter.

 

 

Sedan starten har man lett utvecklingen inom strömmad musik och varit huvudorsaken till att konsumenternas beteende vridits från att betrakta musik som något man äger till en tjänst.

Daniel Ek – Spotifys grundare, ledare och visionär. Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

När Spotify drog i gång var musikindustrin på fallrepet och skivbolagen konkursfärdiga efter en nedåtgående spiral under hela 2000-talet. Allt det ändrades också.

Till stor del tack vare avtal med Spotify och andra strömningstjänster har musikindustrin återfått självförtroendet, ja till och med börjat växa igen.

Analytiker bedömer att Spotify kommer att generera sex miljarder dollar (54 miljarder kronor) under 2018, varav 90 procent från prenumeranter och tio procent via reklam på gratistjänsten.

 

***

 

Lagom till tioårsdagen av tjänsten (själva bolaget startade 2006) framgick det av handlingar till den amerikanska Finansinspektionen att grundarna, Daniel Ek och Martin Lorentzon, fortsätter att sälja av sina aktieinnehav i bolaget.

Sedan börsnoteringen i New York i april tidigare i år har aktien gått upp med 19 procent, vilket motsvarar ett totalt bolagsvärde på runt 284 miljarder kronor.

 

 

De båda storägarna Daniel Ek och Martin Lorentzon har de senaste månaderna hämtat hem två miljarder av ett innehav som sammanlagts värderats till 50 miljarder kronor.

För tio år sedan: Martin Lorentzons och Daniel Eks livsverk Spotify når musikkonsumenterna. Foto: DN

Allra mest har Daniel Ek sålt, men även om marknaden tycks skaka till för varje försäljning finns det ingen tvekan om att det är Daniel Ek som kommer att fortsätta vara den som tar Spotifys vidare in i framtiden.

Han är vd:n och styrelseordförande, strategen och visionären. Rebellen.

I en omslagsintervju för den amerikanske tidningen Fast Company målas en bild av Daniel Ek som inte bara synonym med Spotify utan som en förutsättning för hela bolagets existens och framgångar.

 

 

Artikeln, i vilken mer än tre dussin personer i Eks närhet intervjuats (chefskolleger, samarbetspartners, artister och konkurrenter), är det första på tre år där Spotify-grundaren själv medverkat.

Daniel Ek på omslaget till Fast Company.

Två saker konstateras i artikeln:

1. Spotifys framgångar har varit närmast osannolika.

2. Daniel Ek har personligen varit orsaken till detta.

”Vd:n för Spotify är både tålmodig och fylld av en inre intensitet, på gränsen till hänsynslös”, skriver Fast Companys reporter Robert Safian.

I artikeln beskriver Daniel Ek filosofin som bidragit till att göra Spotify världsledande.

– Man har inte samma jobb i mer än två år. Ju ärligare vi är om detta desto bättre. Väldigt få anställda på Spotify klarar mer än två, tre sådana här perioder. Det handlar inte om dåliga prestationer, på den här nivån gör det aldrig det. Det handlar om de framtida prestationerna, säger Ek i artikeln.

Han vet att nästa tio år knappast kommer att bli en promenad i parken för Spotify.

 

***

 

Trycket inom den globala scenen där Spotify är en av de viktigaste aktörerna är enormt.

– Ur ett ekonomiskt perspektiv är den största utmaningen att nå vinst. Där är man inte i dag, säger Daniel Johansson, musikbranschforskare vid Linnéuniversitetet.

 

LÄS MER: Spotify-grundarens svåra tid – bodde i en stuga i skogen 

 

Lösningen, tror han, är att ”göra en Netflix” och skapa eget innehåll där mångmiljonströmningar inte äts upp av ersättningar till de stora skivbolagen och världsartisterna.

– Man kommer att tvingas bygga egen katalog med eget innehåll. Om Spotify enbart ska hålla på med musik och inte bredda sig så måste man tjäna och behålla mer pengar, säger Daniel Johansson.

Spotify noterades på börsen i New York i april. Foto: JUSTIN LANE / EPA / TT

Att Spotify är börsnoterat gör läget än mer akut, menar han.

– Det går inte hur länge som helst att säga att man inte prioriterar vinst. Många som gått in i bolaget har sett utdelning och avkastning framför sig, säger Daniel Johansson.

Samtidigt hårdnar konkurrensen på strömningsmarknaden. Apple har redan passerat Spotify i Nordamerika och från Kina breder mäktiga Tencents strömningstjänst ut sig. Som världens femte största bolag skulle man kunna köpa över Spotify där man sedan i fjol redan har stort aktieinnehav.

 

LÄS MER: Daniel och Sofia Eks miljardklipp 

 

Parallellt utvecklar Youtube och Google sina musiktjänster.

– Det finns tecken som tyder på att strömningen nått en platå i flera länder. Nu kommer Kina, Japan, länder i Afrika och Sydamerika att bli avgörande för hur bolagen växer. De som erbjuder bäst avtal med operatörer på plats kommer att växa snabbast, säger Daniel Johansson.

 

***

 

Jenny Hermanson, nordisk vd för Spotify, menar att en ständig förändring av konceptet blir avgörande för Spotifys framtid.

– Därför är det viktigare än någonsin att erbjuda en tjänst som kan anpassa och utveckla sig efter användarens vanor och behov under dagens alla timmar. Tjänster och företag som lyckas med det kommer bli vinnare i längden, säger Jenny Hermansson.

Jenny Hermansson: ”Vi prioriterar tillväxt före lönsamhet.” Foto: Viktor J Fremling

Kommer Spotify att utvecklas åt att producera mer innehåll – som ett Netflix för musik? 

– Vi testar nya saker hela tiden, men det handlar alltid om våra användare och att kunna erbjuda den bästa upplevelsen för dem på vår plattform. Vi har introducerat originellt material i form av podcast och kortare videos men vår huvudfokus är musik, säger hon.

Hur svenskt är Spotify om fem år?

– Vi är i grunden ett svenskt bolag – det kommer inte förändras, säger hon.

Jenny Hermansson nämner inga målsiffror för antal användare i framtiden, men är överraskande tydlig kring hur Spotify resonerar kring lönsamhet halvåret efter börsnoteringen på Wall Street.

– Netflix har givetvis gjort en imponerande resa. Men vi prioriterar tillväxt över lönsamhet eftersom vi tror att detta bara är början på ett mycket större tillfälle att transformera musikbranschen, säger Jenny Hermansson.

Spotify må vara störst, men så länge Daniel Ek sitter vid rodret kommer man att fortsätta vara en rebell i musikbranschen.

 

MILSTOLPAR UNDER TIO ÅR

Oktober 2008: Lanseras i Finland, Frankrike, Norge, Spanien och Sverige.

Februari 2009: U2 släpper ”No line on the horizon” en vecka i förväg, exklusivt på Spotify.

Mars 2009: Hundra tusen användare.

September 2009: Lanseras för Iphones och androider.

Oktober 2009: Kan nu användas i offline-läge.

 

Maj 2010: Lanseras i Nederländerna.

Augusti 2010: Demi Moore konstaterar att ”Spotify är sjukt bra, jag är kär!”

 

Mars 2011: Når en miljon användare.

Juli 2011: Lanseras i USA och får snabbt inflytelserika användare, som Sean Parker (Napster) och Mark Zuckerberg (Facebook). Harvard Business Review skriver att ”Spotify visat oss framtiden”.

September 2011: Når två miljoner användare.

November 2011: Lanseras i Belgien, Österrike och Schweiz.

 

Januari 2012: Når tre miljoner användare.

Januari 2012: Barack Obama skaffar Spotify-konto.

Mars 2012: Lanseras i Tyskland.

Maj 2012: Går att använda i Ipad.

Maj 2012: Lanseras i Australien.

December 2012: Metallica släpper sin musik på Spotify.

 

April 2013: Lanseras i Sydostasien och Mexiko.

April 2013: Daft Punk’s ”Get lucky” slår nytt lyssningsrekord.

November 2013: Moby förklarar att ”Spotify är som en demokratisk anarkism”.

December 2013: ”Gratis i mobilen”-konceptet introduceras.

December 2013: All Led Zeppelins musik blir tillgänglig på Spotify.

 

April 2014: Sajten/spelaren får en ansiktslyftning.

 

Mars 2015: Samarbete med Playstation.

Mars 2015: Drake gör låtlista på Spotify.

Juni 2015: AC/DC släpper sin musik på Spotify.

Juli 2015: ”Music map of the world” startar.

Juli 2015: ”Discover weekly” startar.

September 2015: Justin Bieber släpper singel och slår alla tidigare lyssningsrekord.

November 2015: Spotify börjar med konserter.

December 2015: Beatles musik släpps äntligen på Spotify.

December 2015: Konceptet ”The year in music” startar.

 

Mars 2016: Når 30 miljoner prenumeranter.

Maj 2016: Drake petar ner Justin Bieber från tronen som världens mest strömmade artist på Spotify.

Juni 2016: Når hundra miljoner användare.

Juli 2016: Ed Sheeran toppar Spotify-lista över världens mest spelade bröllopsartister.

Augusti 2016: ”Radar”-konceptet lanseras.

Augusti 2016: En gaming-kategori introduceras.

September 2016: ”Daily mix”-funktionen startar.

September 2016: Lanseras i Japan.

December 2016: Trådlösa högtalarna Sonos kan kopplas mot Spotify.

December 2016: George Michael dör och lyssnandet av hans musik ökar med 3 000 procent.

 

Januari 2017: Barack Obama slutar som president men erbjuds jobb på Spotify med att göra spellistor under vinjetten ”President of playlists”.

Mars 2017: Når 50 miljoner betalande användare.

Mars 2017: Ed Sheerans ”Divide” krossar alla tidigare rekord på Spotify.

April 2017: En tonårstjej som gör slut med sin kille via en spellista på Spotify får stor uppmärksamhet.

Juni 2017: Spotify når 140 miljoner användare.

Juli 2017: Kanadas premiärminister Justin Trudeau lägger ut sin första spellista.

Juli 2017: Når 60 miljoner betalande användare.

Augusti: Samarbete med Xbox One.

 

Mars 2018: Lanseras i Sydafrika, Rumänien, Israel och Vietnam.

Mars 2018: Integreras med Cadillac.

April 2018: Noteras på börsen i New York.

April 2018: Ny gratistjänst skjuts ut.

Juli 2018: Skapar morgonspellistor i samarbete med Google Clock.

Juli 2018: Når 180 miljoner användare, varav 83 miljoner betalande.

Oktober 2018: Tio år efter starten är man världens största strömningstjänst med användare i 65 länder.

 

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!