Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spotify växer så det knakar – nu 124 miljoner betalande

Foto: RICHARD DREW / AP TT NYHETSBYRÅN
Daniel Ek, grundare och vd för Spotify.Foto: Johan Jeppsson/TT / Johan Jeppsson
Foto: Daniel Kalker / usage worldwide

Spotify ökade till 124 miljoner betalande användare under 2019.

Samtidigt rapporterar den svenska strömningsjätten större förluster än förväntat.

– Vi ser att våra investeringar i podcasts har en positiv inverkan på att konvertera gratisanvändare till betalande, konstaterar man i dagens kvartalsrapport.

År 2020 kommer att bli ett år av investeringar för Spotify. Det skriver bolaget i sin kvartalsrapport, där man förutspår en förlust på rörelseresultatnivå på mellan 150 och 250 miljoner euro.

Spotify anser fortsatt att verksamheten utvecklas väl och understryker att antalet månatligt aktiva användare har stärkts tre kvartal i rad, och att antalet premiekunder, intäkter och bruttomarginal utvecklats i linje med förväntan.

– På kostnadssidan har vi varit konsekventa i våra besked. Varje beslut att skynda på våra investeringar inom podcasts och teknik bör ses som en indikation på vår tro på att vår strategi har påtagliga resultat, skriver bolaget.

Då: överraskade med vinst

I oktober 2019 överraskade Spotify analytikerna med att visa upp en vinst på drygt en halv miljard kronor, vilket var andra gången strömningsjätten visat ett positivt rörelseresultat vid en kvartalsrapport sedan börsintroduktion våren 2018.

Spotifys fjärde kvartal 2019 i siffror

Spotify redovisar ett rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2019 på  minus 77 miljoner euro (94,0).

Det var klart sämre än Infronts snittestimat, som låg på ett rörelseresultat på minus 28,4 miljoner euro.

Spotifys intäkter uppgick till 1,86 miljarder euro (1,5), jämfört med snittestimatet på 1,89 miljarder euro, enligt Infront.

Antalet premiumabonnenter steg till 124 miljoner (113 miljoner i slutet av tredje kvartalet), jämfört med snittestimatet på 123 miljoner.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet låg på 25,6 procent, mot förväntade 25,2 procent.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt

Dagens Q4-rapport innebar inte en tredje vinstperiod. Istället redovisas förluster på 77 miljoner euro (drygt 800 miljoner kronor).

Antalet premiumanvändare landade vid tredje kvartalet 2019 på 113 miljoner, vilket enligt flera bedömare var oroande lågt mot bakgrund av en period av satsningar på studenter, familjer och prova-på-erbjudanden.

Nu ökar man antalet abonnenter till 124 miljoner vilket innebär att fjärde kvartalet 2019 innefattade den snabbaste ökningen, skriver Spotify i dag.

I rapporten framgår att målet för utgången av 2020 ligger inom spannet av 143–153 miljoner prenumeranter.

Vid nästa kvartals utgång, det första för 2020, ska siffran ligga inom 126–131 miljoner.

Antalet användare totalt i de 79 länder Spotify är tillgängligt uppgår nu till 271 miljoner, en ökning från 248 miljoner vid föregående kvartal.

Spotify har gjort flera jätteaffärer senaste året när man köpt etablerade poddbolag i sin strävan att vid sidan av musikströmningarna även bli störst inom audio-segmentet. 

– Vi fortsätter att uppleva en exeptionell tillväxt av podcastkonsumtion. Mer än 16 procent av användarna lyssnar nu podcats och antalet konsumerade timmar har vuxit med nästan 200 procent senaste kvartalet, skriver Spotify i dag.

Experterna: Tillväxten imponerar

– Spotify levererar en större förlust men det är ett bolag som levererar en väldigt fin tillväxt. Förra kvartalet slog man till med en rekordvinst i dag blev det storförlust. Det svänger kraftigt och tittar man lite djupare så är det bland annat höga kostnader kopplat till skatt på optionsprogram bland personalen. En engångsföreteelse man kan bortse ifrån, säger Joakim Bornold, analytiker på Söderberg & Partners.

Han säger att det är ett väldigt starkt resultat från ett bolag som dock har höga förväntningar att infria.

– Strategin att prioritera tillväxt före vinst har varit ifrågasatt men är väldigt lyckosam. Fortfarande är det dock premiumsegmentet som står för intäkterna och gratisanvändarna som står för tillväxten. Jag tror marknaden gärna sett en snabbare ökning från reklamintäkter, säger Bornold.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, tror inte heller att förlusterna kommer att ge marknaden skrämselhicka.

– Spotifys förlust i fjärde kvartalet är betydligt högre än väntat men Spotify levererar på tillväxten. Antalet månatliga användare kommer in över Spotifys egna prognos och antalet premiumanvändare ökar, detta med inte mindre än 29 procent under 2019. Mycket positivt sett Spotifys tillväxtstrategi, säger Frida Bratt.

Förlusterna – som till stor del är investeringar för framtiden – kommer att tas med ro av marknaden.

– Man gör det för att växa snabbt och kunna konverterade poddlyssnarna till betalande användare. På så sätt hoppas man få upp lönsamheten längre fram. Att kassaflödet ligger på 169 miljoner euro är viktigt – det minskar risken för att man behöver ta in mer pengar för att finansiera de stora investeringarna som man anser vara nödvändiga, säger Frida Bratt. 

Nämner inget om de fejkade strömningarna

Inför rapporten väcktes röster om att adressera problemen med fejkade strömningar, som uppmärksammats bland annat i en DN-artikel där artisten Mange Schmidt redogjorde för hur enkelt och förhållandevis billigt han köpte 100 000 strömningar på Spotify.

– Spotify behöver bli mer proaktiva i sin kommunikation kring ämnet fejkade, eller manipulerade streams. De borde beskriva hur stort problemet är och vad det gör för att minska det. På lite sikt kan det här skada Spotifys relation med musikbranschen, leda till fler stämningar med skadeståndsanspråk, och i slutändan minska värdet på bolaget, sa Johan Roslund, som genom sitt jobb på investmentbanken GP Bullhound mäklat stora mängder Spotify-aktier, till Dagens industri inför rapporten i dag. 

Spotify väljer att inte ens nämna problemen med fejkade strömningar i dagens rapport.

– Spotify duckar helt från fakestream-frågan, man nämner det inte ens. Det är inte direkt förtroendeskapande. Jag räknar med att frågan lär dyka upp på konferensen med analytiker, säger Joakim Bornold.

Frida Bratt:

– Det handlar om förtroende, och får man inte rätsida på problemet kan oron för stora stämningar komma. Det vore önskvärt om man åtminstone kunde ge en bild av problemets omfattning eller åtminstone en signal i rapporten om att man tar problemen på stort allvar. 

TV: ”Mest intressant var nog konflikterna mellan Ek och Jobs”

Annons: