Den svenskgrundade appen Primetime livesänder frågesport varje kväll, sju dagar i veckan, för en nordisk publik. När coronapandemin var ett faktum i mitten av mars innebär det tvärstopp för konserter, teatrar och annan liveunderhållning. Primetime fick däremot ett uppsving av användare.
– Det sa ”pang” när flera annonsörer drog tillbaka sina budgetar, så vi tappade intäkter. Men i det vakuum som uppstod blev Primetime ett bra sätt för folk att hitta på något kul som var live. Så vi lyckades behålla ganska många kampanjer och fick fler spelare, säger Martin Palm, programledare och grundare av quizappen Primetime till Expressens privatekonomiska magasin ”Dina Pengar”.

Primetime började med sina livequiz i mars 2018 och lockar nu tusentals spelare varje kväll. Temat för frågorna varierar och de som klarar alla elva frågor delar på en gemensam vinstpott. Många spelare återkommer kväll efter kväll, berättar Martin Palm.
– En del i Primetimes framgång är att vi kör varje dag, till och med på julafton. Många människor gillar när saker är rutin, säger han.

Annonser finansierar Primetime, och vinstpotten varierar – oftast får en enskild vinnare inte mer än några kronor.
– Jag kan förstå att vissa tycker att det är snålt, men det kostar mycket att driva företaget och vi sliter hårt. Vi försöker höja prispotterna, samtidigt som vi tror att vinsten i sig inte är det viktigaste för att vilja spela, säger Martin Palm.
Nyligen köpte börsnoterade mobilspelsutvecklaren Mag Interactive upp Primetime för 20 miljoner kronor. Köpet innebär att Primetime nu tar in sig på den tyska marknaden, som ett komplement till den tyska versionen av appen Quizkampen. Och Primetime har stora mål:
– Vi ska försöka utveckla världens största och bästa quiz-app, säger Martin Palm.