Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postnord larmar om kinesisk brevskörd

I juni träffade statsminister Stefan Löfven (S) den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas stenrike grundare, Jack Ma. Det är oklart om de diskuterade Postnords svårigheter att hantera de 100 000-tals kinesiska försändelser som varje dag leveras till Arlanda. Foto: THOMAS ENGSTRÖM
Den statliga postjätten får allt svårare att hänga med när e-handeln med Kina ökar. Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Den kinesiska e-handelsboomen slår hårt mot Postnord. 

Varje dag kommer 100 000-tals försändelser med varor från landet – och postjätten kämpar i motvind. 

– Vi jobbar hela tiden med att skärpa upp bemanningen eftersom vi ser att vi inte kan slappna av i den här frågan, säger Anne Jiremar, presskommunikatör. 

Kina har blivit världsledande på e-handel med branschjättar som Alibaba.com och JD.com. Förra året köpte kineserna varor för 758 miljarder dollar över internet – mer än vad USA och Storbritannien sammanlagt spenderade på näthandel, enligt New York Times. 

Den vanliga kinesiska handeln har sedan länge insett och utnyttjat potentialen i e-handel, vilket gör att aktörer nu satsar på lyxvaror med kostymklädda leverantörer, berättar tidningen

Postnord: "Svenskarna har upptäckt hur billigt det är"

I Sverige befinner sig e-handeln fortfarande i sin linda men utvecklas snabbt och de flesta varorna som beställs från utlandet kommer just från Kina. 

– Vi har en utmaning med den ökande e-handeln. Eftersom svenskarna har upptäckt hur billigt det är att importera från Kina så beställer man väldigt mycket varor därifrån och det kommer väldigt mycket post, säger Anne Jiremar, presskommunikatör vid Postnord. 

Vilka varor är det som folk beställer? 

– Det är väldigt mycket små saker som fodral till mobiltelefoner, smink och skönhetsprodukter. 

100 000-tals försändelser till Arlanda – varje dag

En kvinna som kontaktade Postnord om en vara hon beställt från Kina fick detta besked i slutet av juni: "Vi har höga volymer av inkommande utrikesförsändelser just nu, bara från Kina tar vi emot runt 200 000 stycken per dag". 

Stämmer den här siffran fortfarande?

– Jag kan inte verifiera det. Det skulle kunna vara 100 000 stycken, det skulle kunna vara 300 000, säger Anne Jiremar. 

Försändelserna hämtas i burar från Arlanda och körs sedan till terminalerna. Postnord är illa rustade för att hantera den enorma brevskörden. 

– Jämfört med förra sommaren har de kinesiska försändelserna ökat med 100 procent. Vi ökar bemanningen hela tiden för att försöka hinna med men vi befinner oss i underläge. Det är väldigt svårt för oss att planera när det ökar så här mycket. 

Månadslånga leveranstider för varorna

Den som beställer varor från Kina får vara beredd på långa väntetider. 

– Om vi pratar e-handlare i Sverige så är de ofta väldigt måna om att få sina produkter till mottagaren så fort som möjligt. Men i Kina hanteras försändelserna på ett sådant sätt att man lagrar dem i väntan på att det ska komma lediga transporter och det kan ta ganska lång tid innan man får i väg det. Jag beställde en vara från Kina i förra veckan och fick besked att den skulle levereras den 29 augusti, säger Anne Jiremar.  

Försändelserna från Kina kommer ofta till Sverige i form av rekommenderade brev. 

– Men i Kina menar de inte samma sak som oss med rek. Och därför hanterar vi de här försändelserna som vanliga brev när de kommer till Sverige, säger Anne Jiremar. 

Vanliga brev kan inte spåras

Det innebär att försändelserna levereras till brevlådan i stället för till ombud och att de inte går att spåra i hanteringen. Därför är kunderna hänvisade till leverantörens eventuella spårningsfunktion om de vill veta var försändelsen befinner sig. 

Dina Pengar har vid flera tillfällen berättat om hur småföretagare som bedriver import drabbats av ospårbara försändelser som försvunnit. Under onsdagen berättade Mats Eriksson, 58, från Östersund att han beslutat sig för att lägga ner verksamheten efter att ha tvingats reklamera 89 leveranser. 

– Om du är en liten småföretagare som webbhandlar på samma sätt som en privatperson så är det samma förutsättningar. Det tar lång tid och det är svårt att bedöma när det kommer fram och ska du reklamera det här, eftersom du tror att det har försvunnit, så måste du alltid vända dig till avsändaren, säger Anne Jiremar. 

Annons: