Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Plötslig miljonsmäll för Löwengrips skoföretag

Isabella Löwengrip har byggt ett företagsimperium omkring sig. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Ett av skoföretaget Flattereds produkter. Foto: Flattered / Flattered.com

Isabella Löwengrip är en av grundarna till skoföretaget Flattered, som sedan starten 2013 haft en stark tillväxt.

Men bolagets årsredovisning för 2018 visar på ett tapp, rapporterar Breakit.

– Omsättningen blev lägre än planerat, säger företagets vd Gustav Lidén. 

Bolaget är dock inte ensamma om en tuff tid.

– Skobranschen har det tufft, säger Pontus Edman, redaktionschef på branschtidningen Market.

Isabella Löwengrip driver flera olika företag – allt från Löwengrip Beauty AB till Löwengrip Invest AB. 

Ett av företagen är sko-startupen Flattered, som producerar kvalitétsskor i Spanien. Bolaget grundades 2013 av henne och hennes vän Pingis Hadenius tillsammans med Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska. 

Ända sedan start har bolaget haft en stark tillväxt både i Sverige och i övriga Norden. 2017 kunde Flattered rapportera en omsättning på omkring 11 miljoner kronor. Skorna säljs både via egen sajt och hos återförsäljare.

Då bolaget hade en fin tillväxt lockade det investerare, och i slutet av 2018 tog Flattered in 15 miljoner kronor i riskkapital från investmentbolaget Spiltan, skriver Breakit.

Isabella Löwengrip är en av grundarna till skoföretaget Flattered. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

”Kom inte som en chock”

Under fjolåret siktade skoföretaget på en omsättning på nära 25 miljoner kronor och ett resultat kring nollan.

Men bolagets årsredovisning visar att de missar målen och får miljoner i förluster, rapporterar Breakit.

Entreprenören Isabella Löwengrip. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Redovisningen visar en omsättning på knappt 17 miljoner kronor och ett minusresultat på närmare 5 miljoner.

– Omsättningen blev lägre än planerat. Vi skulle lansera en ny sajt, vilket drog ut på tiden och påverkade försäljningen. Däremot gick försäljningen genom våra återförsäljare bra. Det blev fel i höstas när prognosen för resultatet kommunicerades. Vi planerade inte ett nollresultat då och vi hade också med i kommunikationen till våra investerare att vi skulle backa. Så resultatet kom inte som en chock, säger vd:n Gustav Lidén till Breakit.

När Expressen når vd:n Gustav Lidén berättar han om lanseringen av den nya sajten som påverkade försäljningen.

– Vår nya sajt är mer användarvänlig, samt bättre anpassad för internationella kunder, vilka i dag utgör ca 50 procent av omsättningen. Vår förra sajt var långsam och instabil vilket gjorde att vi inte kunna genomföra de sälj- och marknadsaktiviteter vi önskat under året, skriver han i ett meddelande.

Trots att Flattered inte lyckades med sitt mål ökar bolagets omsättning. Från 2017 drygt 11 miljoner till nästan 17 miljoner 2018.

Skobranschen har det tufft

Det är inte bara Isabella Löwengrips skoföretag som tappar mot mål. Både kläd- och skobranschen har det tufft.

– Enligt stilindex från svensk handel kan man utläsa att det inte går så bra med stora omsättningstapp. Alla ser över sina butiksnät och omsättningen sjunker. Det ser vi tydligt att skoföretagen har haft några jobbiga år, säger Pontus Edman, redaktionschef på branschtidningen Market.

Ett exempel är Venue Retail Group, med kedjan Rizzo, som dragit ner på antalet butiker, vilket Market skrivit om. Pontus Edman tror att vi kommer få se fler kedjor som ser över sina butiksnät.

Utmaning för skoföretagen

Orsakerna till den tuffa marknaden ser han är flera:

– Internationella aktörer tar en del av den svenska marknaden. Men jag tror också att det beror på en större medvetenhet kring miljöpåverkan. Det är exempelvis ingen slump att det återvunna plagget blev årets julklapp förra året. Branschen brukar även peka på väderförhållanden och modegraden som orsaker till vikande försäljning, säger han.

Att handla över internet har blivit mer vanligt än att handla i en fysisk butik. För skoföretagen kan det vara en utmaning.

– Skor är ju generellt en produkt som du vill känna och klämma på innan köp. Du vill testa den innan, både vad gäller storlek och passform. Jag tror att skoföretag på nätet får ganska många returer vilket gör logistikkedjan dyr. En utmaning är att minska på returerna och göra logistiken mer effektiv, så finns förutsättningar för lönsamhet, säger Pontus Edman.

Det här är Isabella Löwengrip

Isabella Löwengrip, 28, är i dag entreprenör, författare, föreläsare och bloggare. För ungefär femton år sedan grundade hon bloggen Blondinbella.se. Sedan dess har entreprenören byggt ett företagsimperium omkring sig.

 

Hon har synts både i Sverige och utomlands, och har drivit en tidning, skrivit böcker och sommarpratat i P1. 

 

Förra året utsågs hon till näringslivets mäktigaste kvinna av affärstidningen Veckans Affärer.

Annons: