I helgen uppmärksammade bland andra Expressen de villkor budbilsförarna tvingas jobba under.
Merparten jobbar för mindre åkerier som i sin tur hyrs in av Best Transport. En tidigare chaufför uppgav att han inte tjänade mer än omkring 50 kronor i timmen, och var tvungen att köra dubbla pass för att kunna försörja sig.
”Schyssta villkor i alla led”
Vid förseningar tar Best ut böter på 1 500 kronor av åkaren, och detta drabbar ofta föraren med sin redan låga ersättning.
Viten har också tagits ut om föraren tankat vanlig diesel i stället för miljöbränslet HVO 100.
Nu meddelar det Ikeakopplade transportföretaget att man ”initierat en extern utredning för att identifiera brister och nu vidtas också en rad ytterligare åtgärder för att säkerställa schysta villkor i alla led”.
Best Transport avser också att kräva kollektivavtal av alla åkerier och införa bättre kontroller på att avtal följs.
– Det här är en viktig fråga för oss och det känns inte bra om enskilda kan drabbas, säger vd:n Niklas Knight i ett pressmeddelande.

Alla viten ska pausas
Han lovar förutom att pausa alla viten att också se över ersättningsmodellerna.
Efter avslöjandena av budbilsförarnas villkor har storkunder till Best Transport protesterat och krävt möten med ledningen.