– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet, säger Afroditi Kellberg, Nordeas presschef.– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet, säger Afroditi Kellberg, Nordeas presschef.
– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet, säger Afroditi Kellberg, Nordeas presschef.

Efter Nordea-kraschen – problemen lösta

Publicerad
Uppdaterad

Efter tisdagsmorgonens Swish-haveri  tog det mer än ett halvt dygn innan Nordeas tjänster var i gång igen.

Strax efter 23.00 på tisdagskvällen kunde Nordea meddela att ”alla tjänster ska nu fungera som vanligt”.

– Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, säger Nordeas presschef Afroditi Kellberg.

Samtliga kunder hos Nordea var under dagen drabbade.

Det var i morse strax efter 07 som larmet kom om att varken nätbanken eller mobilbanken gick att logga in på.

– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet. Vi jobbar på att lösa det och allt fokus ligger där nu, sa Afroditi Kellberg, presschef på Nordea.

Vid sen eftermiddag på tisdagen var problemet ännu inte löst.

Det är mycket ovanligt att en bank av Nordeas storlek drabbas av så här långvariga problem.

 

LÄS MER: Så fungerar Swish – svar på de vanligaste frågorna 

 

– Våra tekniker jobbar för fullt med det här. Det brukar inte vara sånt här stopp i flera timmar och vi beklagar naturligtvis det här och de problem de orsakar kunderna, sa presschefen Afroditi Kellberg.

Banken hänvisade senare under dagen sina mest desperata  kunder att försöka ta kontakt via kundtjänsten.

Bankpersonalen ersattes med en dataröst

– Kan man legitimera sig med bankid så kan vi hjälpa er över telefon, meddelade pressekreterare Janina Pfalzer till SVT Nyheter.

Men även den kontaktvägen till banken brakade samman. Istället för en bankanställd  i andra änden av luren möttes kunderna av en mekanisk dataröst:

"Vi beklagar. Vi har ett tekniskt problem. Var vänlig ring lite senare. Tack, och välkommen åter", meddelande  telefonrösten till de som försökte ringa till Nordea.

”Det är fortfarande problem”

När Expressen pratar med Nordea strax efter 22.00 på tisdagskvällen är delar av problemet löst vad det gäller mobilbanken.

– Det fungerar som det ska när det gäller att logga in. Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, säger Nordeas presschef Afroditi Kellberg.

– Vad det gäller nätbanken arbetar våra tekniker fortfarande för fullt med att lösa problemet så snart som möjligt.

”Allt ska fungera som vanligt”

Strax efter 23.00 kunde Nordea slutligen meddela att ”alla tjänster ska nu fungera som vanligt”.

– Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, förklarar Afroditi Kellberg.

Samtliga kunder hos Nordea var under dagen drabbade.

 

LÄS OCKSÅ: Så kan kunderna få ersättning för Nordea-haveriet

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen