Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mark Zuckerberg hyllar nya dataskyddslagen

Facebooks grundare, ordförande och vd, Mark Zuckerberg, hyllar dataskyddslagen GDPR, som infördes under uppmärksammade former i höstas.

I ett blogginlägg, som också publicerats på Wall Street Journals ledarsida, skriver Mark Zuckerberg att fler länders myndigheter behöver göra som EU och ta en aktiv roll för att helga privatlivet från kommersiellt missbruk av data.

Dataexperter som CNBC varit i kontakt med ger dock inte mycket för Facebook-chefens hommager, som inte är de första från techsektorn. Också Tim Cook, Apples toppchef, har uttryckt sitt stöd.

– Genom att fokusera uppmärksamhet på GDPR hoppas nog Zuckerberg på att kunna skydda Facebook från annan lagstiftning och därigenom undvika hela diskussionen om konkurrenslagar och om att bryta upp dessa techgiganters monopolställning, skriver Jennifer Cobbe, koordinator för Förtroende och tech-initiativet vid Cambridge-universitetet i ett mejl till nyhetskanalen.

Sedan GDPR:s införande i maj riskerar techjättarna skadestånd på upp till fyra procent av den globala omsättningen om reglerna inte följs.

 

Facebooks drag – slår ihop Instagram och Whatsapp

Jennifer Cobbe menar att Facebooks fusion med bildappen Instagram och meddelandetjänsten Whatsapp delvis är ett drag för att motverka risker från lagstiftarnas striktare regler.

– Det är mycket svårare att ta isär alltsammans igen efter att de slagits ihop. Undvikandet av konkurrensmyndigheternas klor verkar vara Facebooks nya strategi.

I en intervju med kanalen sade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att tvångsmedel i form av uppbrytning av de närmast monopolistiska datajättarna, dit också Google, Apple, Twitter, Microsoft och Amazon brukar räknas in, är ett ”absolut sista alternativ”. Möjligheten har dock vädrats av så väl politikertoppar i EU som av den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren, som gjort frågan till en viktig del av kampanjen.

Facebook komprometterades för ett år sedan i en dataskandal, där 87 miljoner användares uppgifter hamnat i händerna på Cambridge Analytica, som använde datan för att påverka politiska val, bland annat när Donald Trump valdes till president 2016.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!