Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jättens enorma dominans på svenska marknaden

Anna Wikland är chef för Google i Sverige. Förra året tjänade Google nio miljarder på att sälja sökord till svenska företag. Foto: TOMAS ONEBORG / SVD / TT / SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYRÅN
Googles datacenter i Douglas County, Georgia. Foto: GOOGLE
Google dominerar på sökordsmarknaden. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Att Google är en stor aktör i Sverige är ingen hemlighet.

Men nu visar nya siffror att nätjätten fullkomligen dominerar den svenska annonsmarknaden, skriver Breakit.

Förra året tjänade Google nio miljarder på att sälja sökord till svenska företag.

Nätjättar som Facebook och Googles effekt på Europas ekonomier har varit en brännande fråga under förra året. Bolagen betalar en minimal eller obefintlig bolagsskatt eftersom intäkterna slussas ut från länderna via snillrika skatteupplägg på Irland.

På EU-nivå har det diskuteras om bolagen ska beskattas på sin omsättning i varje land, något som som Sveriges finansminister Magdalena Andersson (S) varit negativ till. Men frågan är hur mycket pengar det handlar om. 

Finansminister Magdalena Andersson (S). Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Google vill inte uppge sin omsättning i Sverige och summan är en välborgad hemlighet som varken politiker eller myndigheter har insyn i. Nu presenterar nyhetssajten Breakit siffror på Googles andel på den svenska annonsmarknaden. Beräkningen visar att tidigare bedömare haft fel om bolagets ställning i Sverige. 

 

LÄS ÄVEN: Topplöner – så mycket tjänar svenska anställda på Google

Google får var fjärde annonskrona

För Google dominerar. Under förra året hade bolaget intäkter på omkring nio miljarder kronor i Sverige, enligt Breakits siffror. Det kan jämföras mot hela Sveriges annonsmarknad som omsatte 37,7 miljarder kronor. Google får helt enkelt var fjärde svensk annonskrona.

Google – jätten som breder ut sig. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Att Google är en tung spelare på den svenska annonsmarknaden är ingen förvånad över. Men de höga siffrorna sticker ut och tidigare har Googles marknadsandel bedömts som lägre. Det kan bero på att Institutet för reklam- och mediestudier, IRM, vars siffror uträkningen bygger på, för första gången inkluderar mobilen i kategorin för sökordsmarknadsföring.

Google dominerar på sökordsmarknaden

Enligt IRM lade svenska annonsörer tio miljarder kronor på sökordsmarknadsföring 2017, jämfört med sex miljarder året före. En liten del av kakan går till byråer som jobbar med sökordsoptimering, resten går till att köpa upp sökord. På sökordsmarknaden har Google en andel om minst 95 procent, enligt Breakits källor, och totalt tjänade Google nio miljarder på sökordsköp år 2017.

Googles Sverigechef Anna Wikland har sagt i en intervju med Dagens industri att hon tycker att fler företagare borde ta sig an mobilen som en annonsyta.

”Det man skulle vilja är att Sveriges annonsörer och företagare tog sig an mobilen på samma sätt som man använder den privat. De gör ju precis som man själv gör, man lever med den och den är som en fjärrkontroll till ens liv.”

 

LÄS ÄVEN: Så drar Google kablar under världshaven

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!