Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilska efter Youtube-parets kasinospelreklam för barn

Youtube-kändisarna Jonne och Jocke.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

De är några av de största förebilderna för barn och unga.

Samtidigt marknadsför paret Jocke och Jonna ett kasinoliknande mobilspel för barn, rapporterar Breakit.

– Vansinnigt, säger Spelberoendes riksförbund till Breakit.

Brukar du spela mobilspel?

Det populära influencerparet Jocke och Jonna har hundratusentals barn och ungdomar som följare till sin Youtubekanal.

Intresset gör dem till attraktiva partners för olika företag, men paret har tidigare förklarat att de är mycket selektiva i de reklamsamarbeten de väljer att ingå.

Trots det marknadsför Jocke och Jonna nu mobilspelet Coin Master, som har en rekommenderad åldersgräns från sju år, och som bygger på ett kasinoliknande upplägg med en enarmad bandit där spelarna kan få mynt för att ta sig vidare i spelet, uppger Breakit. 

”Jag älskar roliga samarbeten, och med roliga samarbeten menar jag MOBILSPEEEL, som dessutom är gratis att ladda ned”, säger Jocke i ett klipp på Youtube.

 

”Handlar om ett rent kasinospel”

Spelet är gratis att ladda ned men för att ta sig till de högre nivåerna krävs att spelarna köper nya ”spins” på den enarmade banditen, eller lägger ner stora mängder tid på att spela.

Flera organisationer som arbetar med att förebygga spelmissbruk är nu skarpt kritiska till att Jocke och Jonna aktivt lockar in barn i kasinoliknande miljöer.

– I vanliga fall recenserar vi inte spel eller tjänster. Men i detta fall är det det ett spel som ganska uppenbart riktar sig mot barn som är ett rent kasinospel, säger Sofia Yngwe, projektledare på organisationen Surfa Lugnt till Breakit.

Spelberoendes riksförbund kallar upplägget för ”vansinnigt”.

 

Jocke och Jonna kommenterar inte

Stefan Hallgren, manager för Jocke och Jonna på influenceragenturen Ninetone, säger till Breakit att paret inte har möjlighet att kommentera samarbetet med Coin Master.

– De promotade gratisdelarna, och vid tillfället såg de inte farorna. Men om det visar sig att spelet har skadliga effekter så skulle vi inte göra om det här samarbetet i dag, säger Stefan Hallgren till Breakit.

Coin Master drar  Breakit in mer pengar än Candy Crush i Googles app-butik. 

Spelet, som skapades av en israeliska spelstudion Moon Active, lanserades för två år sedan och petade nyligen ner Candy Crush från platsen som Englands populäraste mobilspel.

Annons: