Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea-samarbete med Sonos – ska sälja smarta högtalare

Ikea inleder ett samarbete med amerikanska hemelektronikföretaget Sonos och satsar på smarta högtalare. 

Det är första gången någonsin som möbeljätten tar in ett annat varumärke i sitt sortiment, skriver bland annat Svenska Dagbladet. 

2012 satsade Ikea på att lansera en tv, något som föll platt.

I början av året gick företaget ut med att de återigen satsar på teknik – men den här gången genom ett samarbete med Sonos.  

– Vi insåg att vi måste gå tillsammans med någon annan. Vi behövde hjälp för att skapa trovärdighet på det området, Björn Block, Ikeas chef för smarta hem, till SVD näringsliv. 

För Ikea är det första gången som man ska sälja en produkt ihop med ett annat företag, något som ska ha skapat en del kritik internt. 

Kan bli fler samarbeten

Ett annat problem ska ha varit priset, lågprisföretaget Ikea skulle mötas med Sonos, vars produkter kostar betydligt mer. Nu är priset satt till 995 kronor för den ena högtaleren, som är en WiFi-bokhyllehögtalare, och till 1995 kronor för en bordslampa som har en inbyggd WiFi-högtalare. 

Högtalaren ska kunna spela upp från musiktjänster som Spotify och ska ha röststyrning från Google och Amazon. 

Björn Block ser samarbetet med fler företag som mycket möjlig i framöver. 

– Vi kan arbeta med produkter för sovrummet, vardagsrummet eller köket. Vi utesluter inte något område av det smarta hemmet, säger han till SVD. 

Den nya serien börjar säljas i augusti. 

Annons: