Passagerar- och fordonsfärjan Germanicas motorer har konverterats för metanoldrift. Under förra året togs den i drift mellan Göteborg och Foto: Stena LinePassagerar- och fordonsfärjan Germanicas motorer har konverterats för metanoldrift. Under förra året togs den i drift mellan Göteborg och Foto: Stena Line
Passagerar- och fordonsfärjan Germanicas motorer har konverterats för metanoldrift. Under förra året togs den i drift mellan Göteborg och  Foto: Stena Line
HH Ferries Group har låtit konvertera sina färjor Tycho Brahe och Aurora till batteridrift. Foto: / Photo: Anders Ebefeldt / studio-e.se/HH Ferries GroupHH Ferries Group har låtit konvertera sina färjor Tycho Brahe och Aurora till batteridrift. Foto: / Photo: Anders Ebefeldt / studio-e.se/HH Ferries Group
HH Ferries Group har låtit konvertera sina färjor Tycho Brahe och Aurora till batteridrift. Foto: / Photo: Anders Ebefeldt / studio-e.se/HH Ferries Group

Färjorna som drivs med el och etanol

Publicerad

Sjöfarten har börjat rusta inför en framtid med klimatneutralt bränsle. 

Scandlines färjor mellan Helsingborg och Helsingör kommer vara eldrivna – och Stena Line låter världens första metanoldrivna färja av sitt slag, Germanica, trafikera linjen Göteborg-Kiel. 

– Det finns inget som har slagit hål på vår förhoppning om att det här ska kunna fungera som fartygsbränsle, säger Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef hos Stena Line. 

Omställningen till klimatneutralt bränsle inom bilindustrin får betydligt mer uppmärksamhet med tillverkaren Tesla och ambitiösa elbilssatsningar från bland annat Volvo – men även inom fartygsindustrin går utvecklingen framåt.  

Germanica – den enda färjan i sitt slag

Mellan Göteborg och tyska Kiel går världens första metanoldrivna färja i sin storleksklass, Germanica, med kapacitet för 1300 passagerare och fordon som motsvarande en fyra kilometer lång bilkö. 

– Fördelen med metanol är att det i princip är svavel- och partikelfritt och har en 60-procentig reduktion av kväveutsläpp. Däremot är den metanol som används i dag mest gjord på fossila bränslen och ger därför höga koldioxidutsläpp, säger Erik Lewenhaupt som är hållbarhetschef hos Stena Line. 

Men metanol går även att tillverka genom förnyelsebara råvaror från skog, och kallas då biometanol. 

Vid Klippans kaj i Göteborg finns lotsbåten 729 som drivs av biometanol, vilket SvD Näringsliv berättat mer om

Svensk biometanolfabrik blev av med statligt stöd

Båten har tagits fram av företaget Scandinaos och biometanolen har kommit från en försöksanläggning i Piteå. Produktionen upphörde våren 2016 efter att Energimyndigheten avbröt sitt ekonomiska stöd som legat på 100 miljoner kronor om året, vilket nyhetssajten Ny Teknik rapporterade.   

Scandinaos köper i stället biometanol från Island. 

– Det är jättetråkigt och känns bakvänt på nåt sätt, säger företagets vd Bengt Ramne till SvD. 

Största utmaningen med metanol: kostnaden

Erik Lewenhaupt hoppas att metanol ska bli kostnadseffektivt att använda sig av i framtiden. 

– Vi hoppas att efterfrågan och produktionen ökar så att priserna på både metanol och biometanol går ner. Vår största utmaning är att priserna på metanol är höga och att priserna på fartygsbränsle är lägre. Tekniskt sett har det fungerat väl, säger Erik Lewenhaupt. 

Germanica kan drivas med både metanol och diesel. Det är en av världens fem största Ropax-färjor, färjor som tar emot både passagerare och fordon, och den enda i sitt slag med metanoldrift. 

Batteridrift och hybridlösningar

Att driva ett fartyg av Germanicas storlek med hjälp av uppladdningsbara batterier är ännu en omöjlighet. Däremot så har Stena Line börjat undersöka olika hybridlösningar. 

– I det projekt som vi tittar på just nu har vi en kapacitet på kanske 20 Teslabilar och då handlar det bara om en hjälpmotor till en färja: Stena Jutlandica. I dagsläget ser vi inte att det finns batterier för att driva så här enorma fartyg. Däremot så är det möjligt att, inom en inte alltför avlägsen framtid, titta på hybridlösningar. Exempelvis med batteridrift när man lämnar och närmar sig land, säger Erik Lewenhaupt. 

För mindre färjor är dock full batteridrift möjlig, vilket HH Ferries Group snart väntas visa.      

Elfärjornas premiär ställdes in – laddningen funkade inte

I slutet av juni var det tänkt att rederiet skulle sätta världens största batteridrivna färja, Tycho Brahe, i drift mellan Helsingborg och Helsingör under varumärket Scandlines – men tekniskt strul med laddningsstationerna har skjutit på premiären. 

När Tycho Brahe och den andra eldrivna färjan, Aurora, väl tas i trafik så ska de ha samma kraft som 70 stycken elbilar, enligt HH Ferries Group. 

I hamnarna finns robotarmar med laddningsstationer, specialutvecklade av verkstadsjätten ABB, som inom loppet av några minuter ska kunna ge full laddning åt de 8,4 tusen ton tunga färjorna. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen