Mark Zuckerberg säger att Facebook har fått synpunkter på att allmänt innehåll tar över det mer personliga innehållet på plattformen. Foto: STEVEN SENNE / AP TT NYHETSBYRÅNMark Zuckerberg säger att Facebook har fått synpunkter på att allmänt innehåll tar över det mer personliga innehållet på plattformen. Foto: STEVEN SENNE / AP TT NYHETSBYRÅN
Mark Zuckerberg säger att Facebook har fått synpunkter på att allmänt innehåll tar över det mer personliga innehållet på plattformen. Foto: STEVEN SENNE / AP TT NYHETSBYRÅN
Nu ska det bli mer vänner och familj i flödet – mindre publikt innehåll. Foto: DADO RUVIC / REUTERS X02714Nu ska det bli mer vänner och familj i flödet – mindre publikt innehåll. Foto: DADO RUVIC / REUTERS X02714
Nu ska det bli mer vänner och familj i flödet – mindre publikt innehåll. Foto: DADO RUVIC / REUTERS X02714

Facebook görs om – så ändras ditt flöde

Publicerad

Nu ska Facebook förändras – igen.

Sociala medier-jätten vill tillbaka till grundidén med fokus på vänner och familj och färre nyheter i flödet.

"Tiden vi tillbringar på Facebook ska vara väl tillbringad", skriver grundare Mark Zuckerberg.

Beskedet fick aktien att falla. 

Facebook byggdes för att föra människor närmare varandra och för att bygga relationer.

Så inleds ett långt nyhetsinlägg, där Facebook berättar om sin största förändring på flera år. Den går ut på att hitta tillbaka till ursprungsidén.

Under de kommande månaderna kommer sociala medier-jätten förändra plattformen så att folk "får större möjligheter att interagera med folk de bryr sig om".

De första förändringarna kommer att synas i nyhetsflödet.

 

LÄS MER: Så slipper du falska konton på Facebook 

 

Så förändras Facebook

Detta innebär färre publika videor, färre inlägg från nyhetsmedier och färre uppdateringar från företag och organisationer i nyhetsflödet.

I stället kommer Facebooks användare få se mer av vänner och bekanta. Detta efter att plattformen fått kritik för att allmänt innehåll konkurrerar ut personligt innehåll. De senaste åren har bland annat videor exploderat.

I sitt nyhetsinlägg skriver Facebook att de nu kommer att prioritera inlägg som skapar "konversationer och meningsfulla interaktioner".

 

LÄS MER: Så tummar Facebook på skatten i Sverige 

 

"Det är inlägg som inspirerar diskussioner fram och tillbaka i kommentarerna och och inlägg du kanske vill dela eller reagera på – oavsett om det är från en vän som söker råd, en vän som frågar efter rekommendation inför en resa, eller en nyhetsartikel eller video som skapar massor av diskussion", skriver man.

Mark Zuckerberg om tiden på Facebook

"Jag förväntar mig att tiden folk tillbringar på Facebook och en del mått på engagemang kommer att minska. Men jag förväntar mig också att tiden du tillbringar på Facebook kommer att bli mer värdefull", skriver sociala medier-jättens vd och grundare Mark Zuckerberg i ett inlägg.

 

LÄS MER: Facebook gör succé på börsen – men vd:n varnar för framtiden 

 

Detta innebär dock inte att allmänt innehåll från sidor du följer försvinner helt – bara att det prioriteras ner.

Enligt Zuckerberg började man genomföra förändringarna redan förra året, men fortfarande återstår månader av arbete. Förändringarna kommer först och främst synas i nyhetsflödet.

https://www.facebook.com/zuck/posts/10104413015393571
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen