Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Elscooter-chef svarar på kritiken om låg hållbarhet

Elsparkcykelåkning i Portland i USA. Foto: GILLIAN FLACCUS / AP TT NYHETSBYRÅN

Voi lanserades som den första elscootertjänsten i höstas.

Nu kritiseras man för att fordonen håller för dåligt och att det blir skräpigt när de ligger på trottoarer och gator.

– Vi kommer med en ny generation elscootrar som ska hålla bättre än tidigare modeller, säger Vois marknadschef Caroline Hjelm i Expressens privatekonomiska magasin ”Dina pengar”

De små elsparkcyklarna har snabbt blivit ett populärt och smidigt sätt att ta sig fram i storstäderna.

Fordonen säljs nu i handeln för cirka 3000-8000 kronor beroende på modell och kvalitet.

Kostar 1-3 kronor per minut att hyra

Men att hyra elscooter enbart för den stund man behöver den är det mest hållbara sättet, och den delningstjänsten tillhandahåller snabbväxande svenska företaget Voi Technology.

Teknikintresserade prins Daniel har testat elscootern. Foto: PELLE T NILSSON / SPA

Med en app kan man se var lediga cyklar finns. Cykeln låses upp genom att man skannar en kod och sedan är det bara att köra. Efter avslutad färd går fakturan till det konto man skapat. Taxan för närvarande varierar mellan 1 och 3 kronor per minut.

Voi var först ute på marknaden, men har nu fått flera konkurrenter.

Enligt en granskning som sajten Breakit gjort ska livslängden på hyrsparkcyklarna ha varit så kort som ett par månader. Detta har väckt kritik och Voi anklagas för att affärsmodellen inte alls är så hållbar som man säger.

Nya modellen ska hålla längre

Men nu lanserar företaget en ny genreration elscootrar som ska hålla bättre, enligt Caroline Hjelm, marknadschef på Voi.

– Den nya modellen är gjord i ett enda stycke aluminium och den kommer att hålla bättre än tidigare. Den blir väldigt mycket mer hållbar.

Enligt Voi uppskattas den nya livslängden till omkring ett år.

Bruket av hyrelspark-cyklar sprider sig över världen. Här i Washington DC. USA. Foto: MARK FAIRHURST / STELLA PICTURES/AVALON.RED B49

Nya Voiager 2, som byggs av en leverantör i Kina, har ett utbytbart batteri som gör att elsparkcyklarna inte måste plockas in för laddning varje kväll. Ett stabilare parkeringsstöd ska förhoppningsvis göra att fordonen inte blir liggande på gator och torg. Dessutom får den större hjul.

Utöver elscootern lanserar Voi även en elcykel  samt en trehjulig lådcykel, också med laddbar elmotor.

– Vi tror detta är framtidens transportsätt, att man väljer bort korta bilresor och taxiresor i stan, säger Caroline Hjelm i Expressens privatekonomiska magasin ”Dina pengar”.

Annons: