Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Daniel Eks plan – skulle starta Spotifys tv-tjänst

Ny boken ”Spotify inifrån” är skriven av journalisterna journalister Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud. Den ges ut på Bonniers 3 maj.
Daniel EK. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON

Musikstreaming-jätten Spotify satsade minst 100 miljoner kronor på att starta upp en TV tjänst – Spotify TV.

Satsningen gjordes i största hemlighet, även för flertalet Spotify-anställda.

Men projektet misslyckades.

Det framgår av kommande boken ”Spotify Inifrån” av DI-journalisterna Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud.

– Tystnadskulturen har varit stor i Spotify, säger författaren Sven Carlsson.

2011 fick Spotifys grundare och huvudägare Daniel Ek och Martin Lorentzon en idé. Nu skulle de styra miljontals lyssnare mot rörlig bild – Spotify TV.

Under hösten samma år handplockade Daniel Ek några medarbetare till ett nytt team. Arbetsnamnet döptes till Magneto.

Projektet är döpt efter figuren i X-Men som genom att styra magnetfält kan få missiler eller lastbilar att byta riktning.

Projektet var superhemligt till och med inom Spotify där endast ett fåtal anställda får vetskap om planerna. Som mest kom dock 75 anställda i New York och i Stockholm att arbeta med projektet.

Daniel Ek anställde också två utvecklare som han trodde kunde bygga ytterligare en produkt i världsklass. Dessa kom att kallas ”Ludde” och Andoma”. Bakom användarnamnen dolde sig kodargeniet Ludvig Strigeus och hans kollega Andreas Smas.

Utgångspunkten för Magneto var att yngre tittare höll på att överge de linjära tv-kanalerna. 

Kodarna vill återuppfinna videostreaming och de skapade till och med ett eget format med ändelsen .spv – Spotify Video.

Plötsligt växte Netflix och HBO

Tanken var att Spotify skulle erbjuda en livesänd tablå och ett ”on-demand” utbud där tittaren valde själv.

Det byggdes en app och även en tv-box likt den svarta apparat som är motorn i Apple TV.

Priset för ett abonnemang: 300 kronor per månad.

De nordiska tv-bolagen var både nyfikna och skeptiska. Störst motstånd erbjöd finanskvinnan Cristina Stenbecks tv-distributör Viasat som såg att Spotify TV skulle kunna bli en konkurrent till deras digitala tjänst Viaplay.

Samtidigt växte då både streamingtjänsterna Netflix och HBO stort.

Daniel Ek började samtidigt få motstånd av flera medarbetare i Spotify som menade att Spotifys starka varumärke kunde urvattnas av en tv-app och de trodde också att det kunde vara svårt att förändra användarnas beteende.

Till slut började även Daniel Ek att tvivla på tv-tjänsten. Under hösten 2014 tömdes teamet på personal.

Enligt författarna hade då bara lönekostnaderna till de 75 medarbetarna kostat 100 miljoner kronor.

Märkliga samtalet från Steve Jobs

I boken tar författarna också upp det hårda motstånd som Spotify och Daniel Ek mötte hos Apple och dess nu avlidne grundare Steve Jobs.

En kollega till Daniel Ek berättar för författarna hur Ek en dag upprört redogör om ett mystiskt telefonsamtal från Steve Jobs.

”Han har ringt mig och flåsat i luren”, säger Daniel Ek.

”Vem då”?

”Steve Jobs”.

Kollegan undrar om det verkligen kan stämma.

”Vaddå, säger han ingenting? Hur vet du att det är han?”

”Jag vet att det är han”, säger Daniel Ek.

För Steve Jobs handlade allt om konkurrensen mellan iPhone och Android. Han ser Apples musikerbjudande, Itunes, som sitt vapen i kriget med Google.

Men Spotify blev ett problem för Jobs då de erbjöd streamad musik på alla plattformar.

Ek och hans Spotify fick strida länge – på grund av Steve Jobs – för att få med sig skivbolaget Universal Music. En förutsättning för etablering på USA-marknaden.

”Universals idiotförsäkring”

Apple och Universal hade under lång tid haft en särskilt nära relation. En källa till författarna berättar också att Steve Jobs under 2010 använde Apples stora marknadsföringsbudget för musik som en bricka i spelet. Och Steve Jobs antydde, enligt en källa med god insyn, att han skulle strypa penningflödet om Universal inte gjorde som han ville. 

2011 gick förhandlingarna med Universal in i en ny fas. Universals chef Lucian Grainge gick till slut med på ett avtal med Spotify avslöjar författarna.

Ny boken ”Spotify inifrån” är skriven av journalisterna journalister Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud. Den ges ut på Bonniers 3 maj.

I uppgörelsen tvingades Daniel Ek och Spotify att skriva på ett hemligt sidoavtal med skivbolaget. I uppgörelsen gick Daniel Ek och hans kollega – i dag Spotifys största ägare Martin Lorentzon – och flera andra storägare med på att betala skivbolaget många miljoner dollar om de sålde eller börsnoterade sitt bolag inom en viss tid. Avtalet beskrivs i boken som ”Universals idiotförsäkring”.

Avtalet gynnade Universal – men även Steve Jobs. Daniel Eks incitament minskade då att sälja Spotify till en Apples konkurrenter som Microsoft eller Google.

– Vi fick tidigt höra om spelet med Apple och Steve Jobs. Det visar också hur hård Steve Jobs kunde vara i affärer, säger författaren Sven Carlsson.

Boken ”Spotify Inifrån” ges ut på Albert Bonniers 3 maj.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!