Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Clubhouse – så funkar nya sociala medier-appen

Linda ”lalinda” Hörnfeldt berättar mer om den nya sociala medie-hajpen som tagit världen med storm. En röstbaserad app där vem som helst får prata om vad som helst – kritiseras även för risken för förtal.
Så här ser det ut när du kommer in.
Foto: Christoph Dernbach / TT NYHETSBYR¿N

Det är inte säkert att du känner till den nya appen Clubhouse – men det kanske du borde.

Den har redan två miljoner aktiva användare och spås bli nästa stora grej inom sociala medier.

Så här funkar den.

När vi har tröttnat på Facebook, Twitter, Instagram och Tiktok – vart tar vi vägen då?

Enligt techexperterna ligger Clubhouse bra till, sociala medier-appen som bara funnits i nio månader, har ett par miljoner användare och redan inofficiellt värderas till 8,3 miljarder kronor. Trots att de ännu inte haft några intäkter.

Här får du veta allt om hur appen som ska förena människor via ljud fungerar.

Vad är Clubhouse?

Clubhouse är en interaktiv och ljudbaserad app – ingen video alltså – som beskrivs som en blandning av livesänd podd, konferens och samtal. En sorts fortsättning på den starka ”lyssningstrenden” med poddar, ljudböcker och Spotify.

På Apples appstore beskriver utvecklarna Alpha Exploration sitt Clubhouse som ”ett utrymme för avslappnade ljudkonversationer - med vänner och andra intressanta människor runtom i världen”. Appen tillåter användare att gå online när som helst och chatta med folk man följer eller bara gå in som lyssnare.

I ett blogginlägg som nyligen berättade om den utökade finansieringen sa företaget att målet ”var att bygga en social upplevelse som känns mer mänsklig - där man i stället för att publicera inlägg, kan samlas med andra människor och prata.”

Flera kändisar finns redan på appen.
Foto: Christoph Hardt / TT NYHETSBYRÅN

Kan vem som helst gå med i Clubhouse?

I starten har Clubhouse riktat in sig på på en sorts elit, inklusive musiker, forskare, kreatörer, idrottare, komiker, entreprenörer, aktiehandlare, författare, artister och andra.

Komikerna Kevin Hart och Tiffany Haddish, skådespelarna och kändisarna Ashton Kutcher och Chris Rock och Oprah Winfrey är några användare, vars konversationer också blivit mycket populära.

Än så länge kan bara den som har fått en inbjudan registrera sig, ungefär som det var med Spotify i början. Vem som helst kan dock ställa sig på en väntelista eller skaffa sig en inbjudan genom att be en befintlig användare att skicka en.

Hur fungerar Clubhouse-appen?

Du börjar med att ladda ned appen och registrera dig. När du startat appen ser du ett antal virtuella rum, chattrum med namnen på personerna i dem. Ibland kan det vara 100 som deltar, någon gång kanske bara två.

När du går in i rummet slås ljudet på och du kan höra samtalet. Om du vill säga något får du ”räcka upp handen” med en emoji – och har du tur får du delta i samtalet. Den som skapat rummet bestämmer vem som får prata.

Användare kan också välja att skapa egna rum där de kan bjuda in sina egna vänner eller andra för att kompissnacka eller samtala om ett särskilt ämne, som fotboll, politik, musik eller något annat.

Clubhouse-appen är än så länge bara tillgänglig för iOS, men en Android-version är på gång.

Team Halo utbildar och svarar på frågor om vaccin mot covid-19 på TikTok.
Annons: