Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Chaufförerna drabbas när priser pressas i näthandeln

Yurii har arbetat med att köra hem matkassar till folk. Foto: Kaliber
Många handlar matkassar på nätet. Varorna på bilden har inget med artikeln att göra (arkivbild). Foto: DN / MAGNUS HALLGREN

Tuffa arbetsvillkor och utebliven semesterlön – det är verkligheten för vissa av de som jobbar med att leverera varor som svenskar köpt på nätet. 

En granskning av Sveriges Radios ”Kaliber” visar att situationen för arbetare ofta blir lidande då priser pressas i miljardindustrin kring näthandel.

– Ingen svensk skulle gå med på att jobba under de här villkoren, men vi var desperata, säger Yurii, som arbetar med att köra hem varor och matkassar till folk, till radioprogrammet. 

Trafiksäkerhet och arbetsvillkor får lida då varor levereras till svenska hem.

Det avslöjar Sveriges Radios program ”Kaliber”, där man granskat villkoren för de som arbetar med att leverera varor köpta på nätet. 

Det är en marknad som ökar i omfång – under 2019 väntas svenskar handla varor över nätet värda 88 miljarder kronor, enligt ”Kaliber”. 

Själva hemleveransen sköts mestadels av människor anställda av åkeri- eller bemanningsföretag. Det handlar ofta om åkerier som betalar lön under nivån för kollektivavtal, enligt ”Kaliber”.

Maria Ridderstedt på SR:s ”Kaliber” om granskningen av villkoren för de som arbetar med hemleverans.

Tuffa arbetsvillkor i svensk näthandel

Av tio granskade företag har hälften utretts av eller anmälts till Arbetsmiljöverket under det senaste året. 

”Kalibers” reporter Maria Ridderstedt har pratat med anställda hos de åkeriföretag som levererar varor den sista biten hem till dörren.

Under 2019 väntas svenskar handla varor över nätet värda 88 miljarder kronor. Varorna på bilden har inget med artikeln att göra (arkivbild). Foto: TT NYHETSBYRÅN

Yurii är en av alla personer som arbetar med att köra hem matkassar till folk. Han kom till Sverige 2015 från en liten stad i östra Ukraina. Och tillsammans med några vänner fick han ett jobb på ett nystartat åkeri. 

– Ingen svensk skulle gå med på att jobba under de här villkoren, men vi var desperata. Många av förarna vet inte om regler och lagar och för oss det var viktigast bara att göra sitt jobb bra och få arbetstillstånd, säger han i radioprogrammet. 

Yurii stämde tillsammans med flera kolleger sin arbetsgivare, företaget Homefleet, för att semesterersättning inte betalats ut. De flesta av de som stämde företaget fick sedan sin semesterlön och drog antingen tillbaka stämningen eller nådde en förlikning, enligt ”Kaliber”.

Pär Svärdsson, vd för Apotea. Foto: Pressbild/Apotea

I programmet noteras även att Homefleet vid flera tillfällen använt fordon med sommardäck under vintern, hotat att sparka anställda som är hemma med sjuka barn, och använt fordon som har körförbud.

Företag tillbakavisar uppgifterna

Sveriges största nätapotek, Apotea, har köpt en leveranstjänst av företaget Airmee som i sin tur använt just Homefleet som underleverantör. 

– Det är absolut viktigt för oss och jag tror att vi kan absolut göra mer. Men vi har gjort en del kontroller och vi har skrivit in i våra avtal med våra leverantörer, men däremot skulle vi absolut kunna kontrollera mer och jobba ännu mer för att se till att det inte är dåligt någonstans. Men det är många i kedjan så det kan ibland vara svårt, säger Pär Svärdsson, vd för Apotea, om kraven som de ställer på företagen.

Sebastian Brodin, vd för Homefleet. Foto: Leasiagroup

Homefleet vd Sebastian Brodin säger till ”Kaliber” att uppgifterna om att man kört med sommardäck på vintern och hotat med sparken för vård av sjukt barn inte stämmer. 

Angående uppgiften om att en bil med körförbud rullat på vägarna säger han:

– Det låter jättekonstigt.

Sebastian Brodin menar att Homefleet följer de regler och lagar som finns. 

– Vi följer reglerna, det finns det ingen ens... Det gör vi. Och är det någonting som är fel så rättar vi ju till det. Det har jag ju sagt hela tiden. Om det är så. Men tar man bara fram det som är dåligt så klart att det kan se dåligt ut just på de här sakerna, men sen tar man fram det som är bra, så ja, säger han till ”Kaliber”.

Efter granskningen har Apotea meddelat att ska se över kraven som de ställer på underleverantörer och deras underleverantörer. 

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!