Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kändisarna som fälls för smygreklam

Isabella Löwengrip fälls efter ett snapchat-inlägg Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Också Anita Schulman finns med bland de kändisar som RON fäller för smygreklam Foto: JULIA DANSARIE

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har fällt flera kändisar för smygreklam på Snapchat och Instagram, enligt nyhetsbyrån TT. 

Det handlar om inlägg från bland andra Isabella "Blondinbella" Löwengrip, Anitha Schulman och Elin Lewenhaupt. 

Reklamombudsmannen (RO) och dess opinionsnämnd (RON) är näringslivets stiftelse för självreglering som prövar anmälningar mot reklam. 

Nyhetsbyrån TT rapporterar att RON har fällt flera populära bloggare för smygreklam på sociala nätverk som Instagram och Snapchat. 

Isabella "Blondinbella" Löwengrip fälls för reklam på Snapchat

En av dem som fällts är Isabella Löwengrip, 26, för ett Snapchatinlägg med en bild på presentboxar från sitt skönhetsföretag Löwengrip Care & Color.

Nämnden anser inte att det framgår tydligt att bilden är reklam. 

"Bilden i inlägget visar presentboxar huvudsakligen från Löwengrip Care & Color. På bilden finns texten ”Jul­klappsboxar hos Kronans Apotek”. Nämnden finner inte att en genomsnittskonsument genast uppfattar ett inlägg på Snapchatkontot ”Blondinbella” som reklam enbart genom att visa julklappsboxar från Löwengrip Care & Color", skriver RON. 

Bloggaren Anitha Schulman fälls för två Instagraminlägg, där hon gjort reklam för kosttillskott och resväskor utan att det framgått att det handlar om reklam.

Lewenhaupt och Schulman fälls för smygreklam

"Nämnden konstaterar att bilden i inlägget föreställer en resväska med en hatt ovanpå och texten handlar i huvudsak om Anitha Schul­mans kommande resa till Kenya. I slutet av texten finns en hänvisning till att ”kolla in fler snygga resväskor på (namnet på företaget)". 

Bloggaren Elin Lewenhaupt fälls för att ha gjort smygreklam för en klockbutik.

"Elin Lewenhaupt har ett armbandsur på sin handled som syns i det över hörnet av bilden. I texten under bilden finns en personlig rabattkod angiven samt hashtagarna ”#samarbete” och ”#isamarbetemed”", skriver RON som menar att hashtaggarna kommer så sent ner i texten att de riskerar att inte synas när bilden dyker upp i människors Instagramflöden. 

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!