Inifrån Amazons lager i i Fernley, Nevada. Foto: BEN MARGOT / AP TT NYHETSBYRÅN
Inifrån Amazons lager i i Fernley, Nevada. Foto: BEN MARGOT / AP TT NYHETSBYRÅN

Anställda på Amazon tvingas kissa i flaskor

Publicerad

Författaren James Bloodworth jobbade undercover på ett Amazon-lager och möttes av omänskliga arbetsvillkor. 

– Människor kissade i flaskor eftersom de levde i rädsla att bli straffade för "dötid" och förlora sina jobb, säger författaren till The Sun. 

E-handelsjätten spås etablera sig i Sverige med dunder och brak under året. 

Författaren James Bloodworth jobbar på en bok om låglönejobb i England och tog därför anställning på ett Amazonlager i Staffordshire. 

Han vittnar om mardrömslika jobbförhållanden hos e-handelsjätten som grundades av världens rikaste man, Jeff Bezos. 

Handelns utredningsinstitut spår att Amazon kommer etablera sig i Sverige under handelshögtiden Black Friday i höst. Enligt de flesta bedömare kommer giganten då att rita om hela kartan för hur vi shoppar i Sverige.

 

LÄS OCKSÅ: Amazons grundare rikast i världen – petade ner Bill Gates från tronen

Tre fjärdedelar rädda att gå på toaletten

– För oss som jobbade på översta våningen, var de närmaste toaletterna fyra trappor ned. Människor kissade i flaskor eftersom de levde i rädsla att bli straffade för "dötid" och förlora sina jobb eftersom de behövde pengarna, säger författaren till The Sun

Problemet tycks vara utbrett. Business Insider rapporterar att det under måndagen släpptes en arbetsmiljöenkät från Amazon som visade att tre fjärdedelar av de anställda var rädda för att gå på toaletten eftersom de då kunde missa sina jobbmål. 

– Målen har ökat dramatiskt. Jag dricker inte vatten eftersom jag inte har tid att gå på toaletten, berättar en anonym lagerjobbare i enkäten, som genomförts av en arbetstagarförening.

 

LÄS OCKSÅ: Amazon anställer 100 000 personer under 18 månader 

Gravid kvinna straffades för illamående

En gravid kvinna vittnar i enkäten om att hon fick målvarningar när hon var illamående. En annan om att han blev straffad för att ha varit magsjuk. 

En annan vittnar om tuffa krav på att packa 120 produkter i timmen, alltså ska två varor i minuten packas. Om de anställda går på toaletten reagerar scannern på att det inte packas och skickar meddelande till de anställda om att skynda sig. 

Amazon har bemött kritiken i The Sun:

– Amazon försäkrar att alla dess medarbetare har enkel tillgång till toalettfaciliteter som finns bara en kort promenad från där de jobbar.

LÄS OCKSÅ: Amazon öppnar första butiken utan kassor 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen