Skypegrundaren och riskkapitalisten Niklas Zennström dömer ut företag som inte kan förena sin affärsmodell med hållbarhet. Foto: Johan Jeppsson
Skypegrundaren och riskkapitalisten Niklas Zennström dömer ut företag som inte kan förena sin affärsmodell med hållbarhet. Foto: Johan Jeppsson

Zennström dömer ut ohållbara affärer

Publicerad

Skypegrundaren och riskkapitalisten Niklas Zennström dömer ut företag som inte kan förena sin affärsmodell med hållbarhet.

– Varje lösning på ett hållbarhetsmål har en prislapp en miljard dollar, säger Zennström.

Han får medhåll vice statsminister Isabella Lövin (MP):

– De som inte kan redovisa hållbarhet har inte framtiden för sig, säger hon.

Skype-grundaren och vd:n för riskkapitalbolaget Atomico Niklas Zennström presenterar under sitt tal på Stockholm Tech Fest en ny innovationstävling för miljöteknik tillsammans med Ålandsbanken.

Han lyfter också fram elbilstillverkaren Teslas grundare Elon Musks betydelse som förebild för dagens entreprenörer. Succéföretaget är byggt med hållbarhet som en del i affärsidén.

– Vi lever inte längre i en i värld mellan två ytterligheter. Antingen tjänar du pengar eller så gör du nytta. För att tjäna pengar måste du ha en uthållig affärsmodell, säger Niklas Zennström.

Som investerare är hållbarhet en förutsättning för att Niklas Zennström ska satsa pengar. Han uppmanar entreprenörer att gå i den riktningen i stället för att skapa ytterligare en app för sociala nätverk eller gratissamtal.

– Jag tror att traditionella företag, som inte är uthålliga, kommer att dö. På mitt riskkapitalbolag Atomico fokuserar vi mer och mer på att hitta företag som har hållbarhet som en grundläggande del i sin affärsmodell. Vi gör inte det för att vi vill ändra världen utan för att vi tror att det är superbra investeringar, säger Skypegrundaren.

Miljardvärdering vid uppköp

En av de första satsningarna som Atomico gjorde var i företaget Climate Corporation, som med hjälp av stordata och algoritmer kunde ta fram pricksäkra försäkringar till lantbrukare och hjälpa dem att minimera användningen av kemikalier.

Företaget såldes för några år sedan till den amerikanska kemijätten Monsanto och fick då den prestigefyllda enhörningsbeteckningen – techföretag med värdering över en miljard dollar.

– Jag tror att Europa kommer att skapa ett företag i nivå med Facebook eller Google inom de tio närmaste åren. Jag tror också att det företaget kommer att ha hållbarhet som grund i sin affärsidé. Till alla er som funderar på vad ni ska satsa på: Varje lösning på ett hållbarhetsmål har en prislapp en miljard dollar. Du kan förändra världen och kanske till och med rädda den. Ta chansen och gör något som verkligen är hållbart, säger Niklas Zennström.

Zennström får medhåll av Isabella Lövin (MP)

Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat och vice statsminister (MP), som också höll ett tal på Stockholm Tech Fest, välkomnar Niklas Zennströms uppmaning till framtidens entreprenörer.

– Det är helt riktigt. De som inte kan redovisa hållbarhet har inte framtiden för sig. Som investerare är det en helt rimlig bedömning.

Isabella Lövins tips till entreprenörer är att satsa på klimatsmart energiproduktion - inte minst med tanke på att det stora behovet globalt.

1,3 miljarder människor har fortfarande inte tillgång till elektricitet, varav 600 miljoner i Afrika.

– Basen för den fossilfria ekonomin är att hitta klimatsmarta lösningar på allt från energiproduktion till produktion generellt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen