"Jag kan lägga ut något på Snapchat och efter tio sekunder har 2000 personer sett det", säger Antonia "Anty" Johnsson. Foto: Michaela Hasanovic"Jag kan lägga ut något på Snapchat och efter tio sekunder har 2000 personer sett det", säger Antonia "Anty" Johnsson. Foto: Michaela Hasanovic
"Jag kan lägga ut något på Snapchat och efter tio sekunder har 2000 personer sett det", säger Antonia "Anty" Johnsson. Foto: Michaela Hasanovic
Antonia lämnade sitt jobb för att satsa på sin Youtube-karriär. Foto: Michaela HasanovicAntonia lämnade sitt jobb för att satsa på sin Youtube-karriär. Foto: Michaela Hasanovic
Antonia lämnade sitt jobb för att satsa på sin Youtube-karriär. Foto: Michaela Hasanovic

Snapchat och Youtube blev till Antys karriär

Publicerad

Det var länge sedan sociala medier var medier bara för att vara social. Youtube och Snapchat har blivit viktiga marknadsföringskanaler med enorm räckvid – och det är innehållet som genererar de stora pengarna.

– Jag kan lägga ut något på Snapchat och efter tio sekunder har 2000 personer sett det. Det är så himla häftigt, säger Antonia ”Anty” Johnson.

Antonia Johnson, 24, trodde inte sina ögon.

Hon hade bjudits in att mingla och vara en del av sminkvarumärket NYX butiksöppning i varuhuset Nordstan i Göteborg, men ingen hade sagt något om uppslutningen.

Det var visserligen ett av de större uppdragen hon fått sedan hon lämnat sitt vanliga jobb för att helt övergå till arbetet med att vara ”Anty” – sociala medier-profilen som blivit ett fenomen på allt från Youtube till Instagram och Snapchat. Men det här överträffade alla förväntningar.

– Jag tänkte nog att ”det blir en del folk”, men jag hade aldrig kunnat förutspå att det skulle komma så många, säger hon själv.

Gladast var kanske NYX som knappast hade kunnat önska sig en bättre premiär.

Foto: Michaela Hasanovic

Pewdiepie tvåa på prestigelista

Det här borde inte komma som en överraskning.

När Hollywoods branschtidning ”Variety” förra sommaren gjorde sin årliga sammanställning över ”influencers” – man säger så även på svenska – var de sex första stjärnorna kända från Youtube. Inte för att de släppt platina-säljande skivor eller tagit emot en Oscar för sin senaste film, utan för att de skördat framgångar på internet.

Nummer två på listan var förresten svenske Pewdiepie.

Först på sjunde och åttonde plats låg ”klassiska” stjärnor som Bruno Mars och Taylor Swift.

– Som båda är ganska digitala av sig, säger Vigor Sörman, vd och grundare av Splay som producerar innehåll till nya medier.

För Vigor Sörman är det definitivt ingen överraskning att Anty fyller Nordstan med skrikande fans. Det är den nya verklighet han lever och verkar i dagligen.

– Youtube är Sveriges största tv-kanal, säger han och drar ett gäng siffror om antalet tittare i åldrarna 15-49 år.

 

Antonia "Anty" Johnson

Foto: Michaela Hasanovic / MICHAELA HASANOVIC EXPRESSEN

Namn: Antonia Johnson

Från: Umeå

Bor: Stockholm

Familj: Mamma, två systrar och två bröder.

Yrke: Youtuber på heltid

Inkomst: Tillräckligt

Intressen: Smink och skönhet, mitt yrke, resor och sjävklart familj och vänner!

Ämne: Skönhet/mode

Instagram: ca 293 000.

Youtube: 173 979 prenumeranter (3 juni)

Anty lägger ut hauls (där hon visar upp kläder och produkter som hon antingen köpt själv eller fått sponsrat) och vloggar, cirka tre videor i veckan.

Arbetar sedan februari heltid med att göra filmer på Youtube.

Använder också Instagram och Snapchat för att marknadsföra sig själv och företag.

Här hittar du Anty på Youtube

 

Större och SVT, TV4 och MTG

Vad ännu mer imponerande är, säger han, är att Splay har fler ”startade strömmar” (sättet på vilket man mäter tittarsiffror online) än SVT Play, TV4 och MTG:s kanaler tillsammans.

– Vi har 100 miljoner startade strömmar i Sverige varje månad. SVT play har 50 miljoner ungefär, säger Sörman.

Splay gick från en omsättning på fem miljoner kronor sitt första år till 25 miljoner 2014. 2015 ”mer än dubblade vi det”, säger Sörman som inte kan gå in exakt på hur mycket pengar det handlar om eftersom börsnoterade MTG i dag är Splays majoritetsägare.

Det är här det börjar bli intressant, ur ett marknadsföringsperspektiv.

Bara omkring 25 procent av intäkterna kommer från det vi skulle kalla reklam. Resten är samarbeten mellan de 650 profilerna som Splay har i sitt nätverk och företag som vill synas tillsammans med dem.

Anty började som blogg

Fenomenet Anty började med Antonia Johnsons blogg 2008. Det var hennes sätt att hålla kontakten med sin syster som flyttat från föräldrahemmet i Umeå till Stockholm.

Ganska snart började Johnson skriva om andra saker som intresserade henne, i första hand smink. Läsekretsen var dock fortsatt vänner och familj.

Men sakta började fler och fler hitta hennes sida och med tiden också efterfråga videoklipp av hur hon gjorde när hon sminkade sig, inte bara stillbilder.

– Jag flyttade själv till Stockholm i oktober 2014. I december samma år hade jag 50 000 följare på Youtube, säger Anty som vid det laget bytt blogg mot en egen kanal på Youtube.

Till sommaren 2015 hade antalet prenumeranter på hennes kanal fördubblats, och nu, ytterligare ett år senare, är siffran uppe i 173 979 (den 3 juni).

 

Fem andra stjärnor

PewDiePie

Namn: Felix Kjellberg

Ämne: Spel

Instagram: 8,7 miljoner följare (@pewdiepie)

Youtube: 44 744 314 prenumeranter (31 maj)

Kommentar: Inte bara Sveriges utan världens största Youtube-stjärna med sina nästan 45 miljoner följare. Spelar spel och filmar sig själv och spelet samtidigt som han kommenterar allt på sitt väldigt egna vis.

 

Therese Lindgren

Namn: Therese Lindgren

Ämne: Skönhet/mode

Instagram: 542 000 följare (@thereselindgren)

Youtube: 372 690 prenumeranter (31 maj)

Kommentar: Filmar sig själv medan hon utför allt från sminktester till garderobsstädningar. Har även blivit omtalad efter ett offentligt uppbrott från sin pojkvän, ett klipp som visats nästan 1,4 miljoner gånger.

 

I just want to be cool

Namn: Victor Beer, Emil Beer och Joel Adolphson.

Ämne: Humor

Instagram: ca 516 000 följare (@victorbeer, @eemilbeer, @joel_adolphson)

Youtube: 274 111 prenumeranter (31 maj)

Kommentar: En av Splays första värvningar. En Humortrio som började göra videos tillsammans och som blivit mer och mer avancerade med åren. En svensk version av Lonely Island, på sätt och vis.

 

Clara Henry

Namn: Clara Henry

Ämne: Populärkultur

Instagram: ca 418 000 följare (@glasclara)

Youtube: 396 061 prenumeranter (31 maj)

Kommentar: Clara Henry är sitt eget medieimperium och en kraftfull opinionsbildare. Hon når ut till hundra tusentals unga kvinnor med allt från böcker till tv-program och sina sociala medier.

 

Misslisibell

Namn: Lisa Jonsson

Ämne: Skönhet/populärkultur

Instagram: 510 000 följare (@endlessmisslisibell)

Youtube: 371 225 prenumeranter (31 maj)

Kommentar: Blev superstjärna på Youtube redan vid 13 års ålder (det var förra året) och har sedan dess bara växt i popularitet. Har hunnit med att utses till superkommunikatör av Resumé och fällas för smygreklam av RO.

"Kan jag säga upp mig?

Lägg där till nära 300 000 följare på Instagram och 73 000 följare på Snapchat.

– Jag gick till Splay och frågade ”kan jag säga upp mig från mitt jobb och leva på det här?” De sa att jag borde prova, så jag gjorde det. Så himla läskigt, men det har gått jättebra, säger hon.

Skillnaden i hur hon driver sina konton på sociala medier har inte förändrats speciellt mycket, men i och med att hon blivit del av Splays nätverk är hon i dag mycket mer av ett varumärke som andra företag vill synas och höras tillsammans med.

Förutom NYX har hon bland annat varit del av en stor kampanj för Marabou.

– Företag kommer till Splay med en idé som de presenterar för mig, säger hon om hur en affär går till.

– Det händer att företag kommer och säger, ”kan du kan göra si eller så”, och jag känner att det inte känns rätt. Då måste jag säga nej. Det är väldigt viktigt. Mina följare litar på mig och det förtroendet kan jag inte bryta. Många har dessutom följt mig länge och känner mig, de skulle märka direkt om jag bara gjorde något för pengarna.

Kampanjen nådde 2 miljoner

Splay som nätverk ligger bakom några av de senaste årens mest framgångsrika kampanjer, allt på sociala medier.

Företaget har bland annat gjort Youtube-serier för Comviq där operatörens profiler Karim och Christer – kända från vanlig tv – interagerat med Splays egna stjärnor.

Den första säsongen, med Clara Henry och Keyyo i huvudrollen, har visats över 1,5 miljoner gånger och den tillhörande hashtagen på Instagram användes av fans omkring 6500 gånger.

En annan kampanj, den för Marabou, gick ut på att 28 av nätverkets starkaste profiler byggde chokladhus i stället för pepparkakshus under julhelgen 2015.

Kampanjen nådde två miljoner (!) svenskar.

– Företag har märkt att vanlig reklam som de trycker på folk inte fungerar längre. Så frågan vi ställde oss var: ”Hur man kan få tittarna att vilja söka upp budskapet? säger Vigor Sörman.

Hemligheten till framgången med stjärnorna på sociala medier är deras relation till sina fans, säger han.

"Anty".Foto: Michaela Hasanovic

– Det är som att de är kompisar. Folk säger att ”det snackas bara skit i de här kanalerna”, men hur djupa är diskussionerna där du sitter med polarna? Den här generationen kommunicerar på ett helt annat sätt, säger Sörman.

Undviker Facebook – väljer Snapchat

Det är en oerhört snabb bransch att verka i.

Snapchat är det senaste forumet där den yngsta målgruppen är som mest aktiv i dag. Väldigt få unga delar med sig av saker på Facebook längre. ”Där finns ju deras föräldrar”, som Vigor Sörman säger med ett skratt.

Instagram håller på att gå samma öde till mötes. Där har problemet blivit att bilderna måste vara polerade och snygga. Snapchat är en befrielse eftersom det är ett forum för enkla uppdateringar, det som händer just nu, utan någon redigering.

– Jag älskar Snapchat, utbrister Antonia Johnson.

– Det är så jäkla kul. Jag tror vi kommer få se många fler samarbeten med företag där. Sedan tror jag att folk som tittar kommer att bli ännu mer engagerade i det vi gör, säger hon när hon får spå i framtiden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen