Per Bolund hoppas att de nya reglerna kan ge vassare verktyg till Konsumentverket. Foto: (C) Pelle T Nilsson / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURESPer Bolund hoppas att de nya reglerna kan ge vassare verktyg till Konsumentverket. Foto: (C) Pelle T Nilsson / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Per Bolund hoppas att de nya reglerna kan ge vassare verktyg till Konsumentverket. Foto: (C) Pelle T Nilsson / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
Med de nya reglerna hoppas Per Bolund att man ska kunna sätta stopp för bedragare på nätet. Foto: ShutterstockMed de nya reglerna hoppas Per Bolund att man ska kunna sätta stopp för bedragare på nätet. Foto: Shutterstock
Med de nya reglerna hoppas Per Bolund att man ska kunna sätta stopp för bedragare på nätet. Foto: Shutterstock

Nya regler ska stoppa bedragare på internet

Publicerad

BRYSSEL. Digitaliseringen har gjort shoppingen lättare - och ofta billigare.

Men teknikutvecklingen innebär nya möjligheter för bedragarna.

Nu hoppas konsumentminister Per Bolund (MP) att nya EU-regler ska ge Konsumentverket vassare vapen - bland annat så kallade “mystery shoppers”.

– Vi måste se till att vara myndigheter och de resurser och den lagstiftning de behöver för att komma åt de som begår brottsliga handlingar på digitala plattformar.

Hittills har Konsumentverkets experter inte tillåtits att fingera identiteter och ge sig ut som “mystery shoppers”, personer som inkognito granskar att affärer ur ett konsumentperspektiv, på grund av hinder i lagstiftningen, i jakt på bedragare på nätet.

EU-möte om ny konsumentlag

Men konsumentminister Per Bolund (MP) hoppas nu att Konsumentverket ska få nya verktyg i kampen mot bedragarna efter ett möte om konsumentfrågor - Consumer Summit - på EU-kommissionen i Bryssel, där den översyn av konsumentskyddslagstiftningen som EU ska göra är en av huvudpunkterna.

 

LÄS OCKSÅ: Nu ska Tesla tillverka egna solceller

 

– Jag ser ingen risk för att man kommer att försämra konsumentlagstiftningen i Sverige. Tvärtom handlar det om att ge myndigheterna de verktyg som behövs för att kunna se till att konsumentreglerna följs, säger Per Bolund.

Per Bolund: Viktigt att konsumentgranska de digitala marknader

Samtidigt understryker Per Bolund:

– Det gäller speciellt på de nya digitala marknaderna där man måste logga in med namn och epostadress.

 

LÄS OCKSÅ: Swedbanks aktieexpert tvingas ta ledigt på grund av Fingerprintuppdrag

 

Konsumentverket har hittills inte haft möjlighet att granska om de erbjudanden som ställs ut till konsumenterna verkligen stämmer.

EU kan öppna för “mystery shoppers” i Sverige

– Genom att ge myndigheterna möjlighet att använda fingerade namn och epostadresser kan man göra så kallad ”mystery shopping” och därmed kontrollera att lagar och regler följs, säger konsumentministern.

 

LÄS OCKSÅ: Volvos storstatsning på Umeå

 

Per Bolund betonar att digitaliseringen innebär stora fördelar ur ett konsumentperspektiv, inte minst när det gäller finanstjänster.

– Samtidigt finns risker, som id-kapning och annan typ av ekonomisk brottslighet på nätet. Vi måste se till att våra myndigheter får de resurser och den lagstiftning de behöver för att komma åt de som begår brottsliga handlingar på digitala plattformar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen