Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Linn säljer strumpbyxor tillverkade av kaffesump

Linn Frisinger säger till Veckans affärer att bolaget Swedish stockings i vår kommer att lansera strumpbyxor som är 100 procent återvunna. Foto: Swedish stockings
Strumpbyxor är för många en slit- och släng-vara. Foto: Colourbox

Linn Frisinger, 31, tillverkar sen tidigare miljövänliga strumpbyxor.

Nu tar hon nästa steg i sitt företag Swedish stockings – och lanserar en strumpbyxa tillverkad av kaffesump, skriver Veckans affärer.

Bolaget Swedish stockings bildades 2013 av Linn Frisinger och Nadja Forsberg. Tanken var att tillverka strumpbyxor på ett mer miljövänligt sätt.

Idén kom efter en film.

– I filmen tog man upp strumpbyxor som ett exempel på en produkt som gått från att vara en lyxprodukt som man lämnade in på lagning till att i dag vara kvinnors absolut största slit- och släng-plagg, sa Linn Frisinger till Expressen för ett år sedan.

Miljarder strumpbyxor kastas

Enligt Veckans affärer kastas årligen två miljarder par strumpbyxor.

Swedish stockings ville motverka detta, och i dag kan man skicka in slitna strumpbyxor till företagets lager så att de kan  malas ner och användas till annat.

 

 

Bolaget tillverkar också strumpbyxor av nylonspill och av gamla fisknät.

Nadja Forsberg har numera lämnat företaget, men Linn Frisinger fortsätter satsningen. Nu berättar hon för Veckans affärer om en lansering planerad till senare i år:

Strumpbyxor till hälften gjorda av kaffesump.

”Kul att testa sig fram”

– Det ska bli jättehäftigt. Man har kommit väldigt långt i utvecklingen med att producera substitut till olika material. Strumpbyxan har blivit lite bortglömd i allt det här, trots att det är en av de största förbrukningsvarorna när det gäller kläder. Därför är det kul för oss att också få testa oss fram, säger Linn Frisinger till tidningen.

Strumpbyxorna kostar cirka 230 kronor styck och säljs online och hos bland annat Filippa K.

– Just nu täcker priset våra marginaler och vi kommer i dagsläget inte kunna komma ner i ett pris som kan konkurrera med exempelvis H&M, där många köper sina strumpbyxor, säger Linn Frisinger till Veckans affärer.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!