MTR menar att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLMTR menar att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
MTR menar att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
”Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe”, säger MTR:s vd Mats Johannesson.. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT”Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe”, säger MTR:s vd Mats Johannesson.. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
”Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe”, säger MTR:s vd Mats Johannesson.. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Tågbråket: SJ:s hårda ord om konkurrenten

Publicerad

Tågbolaget MTR vill finnas med som alternativ vid biljettköp på SJ:s hemsida, men SJ tycker de kan sköta sin egen marknadsföring.

Nu har MTR lämnat in ett klagomål till Konkurrensverket. 

– Det är orimligt att de går in med ett sådant klagomål, säger SJ:s ställföreträdande ställföreträdande presschef Tobbe Lundell. 

MTR anmäler SJ på två punkter, att de missbrukar sin dominerande ställning och att de driver konkurrenshämmande offentlig säljverksamhet.

– Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe, säger MTR Express vd Mats Johannesson. 

MTR Express har sedan 2015 kört tåg mellan Stockholm och Göteborg men tillåtits inte att sälja sina biljetter via SJ.se.

Nu har de lämnat in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

– SJ är ett monopolföretag från start som byggt upp en plattform med hjälp av skattepengar. Sedan har de valt att släppa in alla aktörer som kör tåg runtom i Sverige, men exkluderar oss som ägs av ett börsnoterat bolag i Hongkong, säger Mats Johannesson. 

Anmälan lämnades in 5 april. 

 

LÄS MER: Trafikverket föreslår nya höghastighetståg

SJ: ”Det är orimligt”

Enligt SJ:s ställföreträdande presschef Tobbe Lundell är MTR:s klagomål orimligt. 

– Det är orimligt att de går in med ett sådant klagomål. Vi säljer biljetter till bolag på vår sajt som kan komplettera vår trafik, det vill säga det som underlättar för våra resenärer att få ett heltäckande resealternativ. Däremot säljer vi inte rent konkurrerande trafik, säger han.

MTR menar i sin anmälan att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden, vilket går mot järnvägslagen. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring.

– Det handlar inte om att snedvrida konkurrensen, det där är okunskap från deras sida. Vi bygger upp vår marknadsföring och våra kanaler. De är fria att konkurrera med sin produkt, vilket de redan gör, säger Tobbe Lundell.

I går argumenterade SJ:s presschef i DN att MTR:s ägarbild och det faktum att de är ett stort bolag gör att ett svensk bolag inte borde behöva sälja deras biljetter. Men Även Saga Rail, ett litet svenskt tågbolag som trafikerar Linköping - Stockholm är uteslutet. Enligt Lundell handlar det i båda fallen om att tågbolagen inte kompletterar SJ:s nuvarande utbud. 

– Ägarbilden har inte alls något att göra med saken, däremot konstaterar vi att de argumenterar för det i sin anmälan: Att SJ:s hemsida är framtagen av svenska staten med skattemedel, men det stämmer inte. Våra marknadsföringskanaler i dag har vi utvecklat sedan vi blev ett kommersiellt bolag.

– Däremot ser vi att om de ska ha den argumentationen vill vi peka tillbaka på att MTR ägs av kinesiska staten. Argumentationen blir konstig för i så fall borde de gå hem och hämta kinesiska skattepengar för sin utveckling, det blir en så konstig pajkastning, fortsätter Tobbe Lundell.

Men ni säljer biljetter med bland annat Snälltåget som kör samma sträckor som SJ?

– Det gör de, men de har också nattåg som vi inte kör och täcker orter till vissa fjälldestinationer som inte vi gör.

 

LÄS MER: Emma-Marias telefon dog i kylan – fick böter av SJ

Håller med MTR

Saga Rail, det andra tågaktören som inte finns på SJ.se har inte gjort en anmälan mot SJ, men håller med MTR. 

– Vi har övervägt anmälan, men vi är ett litet privatägt företag och har i betydligt mindre resurser som mtr. Men i grunden har vi samma inställning som MTR om att SJ:s agerande snedvrider konkurrensen, säger Saga Rails vd Mats Nyblom. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen