Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tågbråket: SJ:s hårda ord om konkurrenten

MTR menar att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
”Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe”, säger MTR:s vd Mats Johannesson.. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Tågbolaget MTR vill finnas med som alternativ vid biljettköp på SJ:s hemsida, men SJ tycker de kan sköta sin egen marknadsföring.

Nu har MTR lämnat in ett klagomål till Konkurrensverket. 

– Det är orimligt att de går in med ett sådant klagomål, säger SJ:s ställföreträdande ställföreträdande presschef Tobbe Lundell. 

MTR anmäler SJ på två punkter, att de missbrukar sin dominerande ställning och att de driver konkurrenshämmande offentlig säljverksamhet.

– Vi menar att de missbrukar sin ställning och de som är största förlorarna i det här är resenären som inte får tillgång till allt på ett ställe, säger MTR Express vd Mats Johannesson. 

MTR Express har sedan 2015 kört tåg mellan Stockholm och Göteborg men tillåtits inte att sälja sina biljetter via SJ.se.

Nu har de lämnat in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

– SJ är ett monopolföretag från start som byggt upp en plattform med hjälp av skattepengar. Sedan har de valt att släppa in alla aktörer som kör tåg runtom i Sverige, men exkluderar oss som ägs av ett börsnoterat bolag i Hongkong, säger Mats Johannesson. 

Anmälan lämnades in 5 april. 

 

LÄS MER: Trafikverket föreslår nya höghastighetståg

SJ: ”Det är orimligt”

Enligt SJ:s ställföreträdande presschef Tobbe Lundell är MTR:s klagomål orimligt. 

– Det är orimligt att de går in med ett sådant klagomål. Vi säljer biljetter till bolag på vår sajt som kan komplettera vår trafik, det vill säga det som underlättar för våra resenärer att få ett heltäckande resealternativ. Däremot säljer vi inte rent konkurrerande trafik, säger han.

MTR menar i sin anmälan att SJ snedvrider konkurrensen på marknaden, vilket går mot järnvägslagen. SJ anser att det är en fråga om marknadsföring.

– Det handlar inte om att snedvrida konkurrensen, det där är okunskap från deras sida. Vi bygger upp vår marknadsföring och våra kanaler. De är fria att konkurrera med sin produkt, vilket de redan gör, säger Tobbe Lundell.

I går argumenterade SJ:s presschef i DN att MTR:s ägarbild och det faktum att de är ett stort bolag gör att ett svensk bolag inte borde behöva sälja deras biljetter. Men Även Saga Rail, ett litet svenskt tågbolag som trafikerar Linköping - Stockholm är uteslutet. Enligt Lundell handlar det i båda fallen om att tågbolagen inte kompletterar SJ:s nuvarande utbud. 

– Ägarbilden har inte alls något att göra med saken, däremot konstaterar vi att de argumenterar för det i sin anmälan: Att SJ:s hemsida är framtagen av svenska staten med skattemedel, men det stämmer inte. Våra marknadsföringskanaler i dag har vi utvecklat sedan vi blev ett kommersiellt bolag.

– Däremot ser vi att om de ska ha den argumentationen vill vi peka tillbaka på att MTR ägs av kinesiska staten. Argumentationen blir konstig för i så fall borde de gå hem och hämta kinesiska skattepengar för sin utveckling, det blir en så konstig pajkastning, fortsätter Tobbe Lundell.

Men ni säljer biljetter med bland annat Snälltåget som kör samma sträckor som SJ?

– Det gör de, men de har också nattåg som vi inte kör och täcker orter till vissa fjälldestinationer som inte vi gör.

 

LÄS MER: Emma-Marias telefon dog i kylan – fick böter av SJ

Håller med MTR

Saga Rail, det andra tågaktören som inte finns på SJ.se har inte gjort en anmälan mot SJ, men håller med MTR. 

– Vi har övervägt anmälan, men vi är ett litet privatägt företag och har i betydligt mindre resurser som mtr. Men i grunden har vi samma inställning som MTR om att SJ:s agerande snedvrider konkurrensen, säger Saga Rails vd Mats Nyblom. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!