Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT-profilen: Låt dig inte luras av butikernas trick

Alexander Norén. Foto: JANNE DANIELSSON / SVT
Alexander Norén, till vardags journalist på SVT, har skrivit boken "Nudge". I programmet Dina Pengar berättar han om vilka knep handeln använder för att få sig att shoppa mer.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN

Är du i gång med julshoppingen?

Se till att du passar dig för "julerbjudanden", "tre för två" och andra knep butiken använder för att få dig att lätta på plånboken. 

SVT-profilen Alexander Norén gav sina bästa tips i Expressen TV:s privatekonomimagasin Dina Pengar. 

– Allt som andas rea är en enda stor fälla för att få oss att fokusera på fel grejer, säger Alexander Norén, till vardags programledare på SVT och författare när han gästade Expressen TV:s privatekonomimagasin Dina Pengar. 

Han gav i våras ut boken ”Nudge – så funkar det”, där han gör en djupdykning i den gren av beteendeekonomin som kallas för just "nudging". Teorin går ut på att det går att försiktigt påverka människor att göra val som är bra för dem. 

Teorin fick stor uppmärksamhet förra året då dess upphovsman, Richard Thaler, fick Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Thaler har bland annat kritiserat den svenska premiepensionen, eftersom det där finns så många fonder (valalternativ) att spararen helt enkelt struntar i att göra något val. 

Men nudging används inte bara av exempelvis myndigheter för att medborgarna ska vara kloka val. Kommersiella aktörer har sedan länge dragit nytta av de nya beteendevetenskapliga rönen i sin marknadsföring. 

– De kan exempelvis dölja totalkostnaden för att få en ny mobil att framstå som billigare än den egentligen är genom att säga att "man får den som julklapp" om man tecknar abonnemang med bindningstid, säger Alexander Norén. 

Han fortsätter: 

– Egentligen kan man säga att allt som andas rea är en enda stor fälla för att få oss att fokusera på fel saker. 

 

Här är vanliga butiksknepen för att få oss att shoppa mer i jul:

1. "Fyndkänslan"

När du är ute och julshoppar vill butikerna gärna att du ska känna att du gjort en bra deal. Därför lockar man inte sällan med särskilt "julrabatter" eller rea. De vädjar då direkt till vår hjärnas belöningssystem, som får en kick när vi tror oss ha fyndat.  

– Det handlar om känslan av att göra en bra deal, som överskuggar nyttan av prylen i sig. Tror vi att vi gör ett fynd, så tänker vi mindre på om vi verkligen behöver grejen eller inte, för det är så kul att ”fynda”. Alltså, varning för röda priser, säger Alexander Norén. 

2. Två för tre-knepet

Vi vill gärna känna att vi har fått något "gratis", kanske särskilt om det är många barn eller barnbarn vi ska köpa julklappar till. Men det är ju knappast säkert att tre likadana varor är vad som verkligen passar in i julklappsplaneringen. 

– Gratis har en enorm dragningskraft på oss. Om vi inte tar tre känner vi att vi har förlorat en av dem, eftersom vi hatar mer att förlora saker än vi blir glada av att få dem. Det är mycket mer kraftfullt att skapa känslan av att gå miste om något än att säga att det är 33 procents rabatt om man köper tre, säger Alexander Norén. 

3. Casino-fällan

Inte sällan lockar butiken med utrop som "köp ny kaffemaskin nu, spara 500 kronor". Den psykologiska effekten blir då lätt att det känns som att du har fått en extra 500-kronorssedel i fickan – så att du kan spontanköpa ännu mer saker. Kanske också sådant som inte var med i julklappsplaneringen från början.

– Om man flyttar över den nyvunna femhundringen till det vanliga "pengar i plånboken"-kontot, så känns det jobbigare att bli av med den. Gör ditt fynd, gå direkt till kassan och se till att spara den där femhundringen, tipsar Alexander Norén. 

Hans tips för att inte trampa snett i både julklappshoppingen och mellandagsrean är rådet att inte försöka dras med av flocken. 

– Om normen är att man köper mycket julklappar och man läser att julhandeln sätter nya rekord så blir det ett självspelande piano. Om alla andra köper mycket så köper vi själva också mycket. 

Ett knep är att komma överens med släkt och vänner att bara köpa julklappar för en viss summa eller ett visst antal grejer. 

– Ett annat tips att ta det lugnt och ta en fikapaus när vi shoppar. Vi fattar inte bra beslut när vi är trötta och stressade.

 

 

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!