Nordea har halverat antalet kontor de senaste tre åren, skriver Di. Foto: ALEX LJUNGDAHLNordea har halverat antalet kontor de senaste tre åren, skriver Di. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Nordea har halverat antalet kontor de senaste tre åren, skriver Di. Foto: ALEX LJUNGDAHL
SEB har 118 bankkontor i Sverige. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESSSEB har 118 bankkontor i Sverige. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
SEB har 118 bankkontor i Sverige. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Foto: MALIN LÖÖFFoto: MALIN LÖÖF
 Foto: MALIN LÖÖF
Swedbank har 218 bankkontor i Sverige. Foto: TT NYHETSBYRÅNSwedbank har 218 bankkontor i Sverige. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Swedbank har 218 bankkontor i Sverige. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Sveriges bankkontor blir färre och färre

Publicerad

Antalet bankkontor i Sverige krymper.

På tio år har de fyra storbankernas kontor minskat med 37 procent – och det har accelererat på senare år, skriver Dagens industri.

Samtidigt är det stora skillnader mellan bankerna.

De senaste åren har bankkontor efter bankkontor lagt ner i Sverige – och värst har storbankerna varit.

Det visar siffror på Svenska bankföreningen, som Dagens industri har tagit del av.

Vid årsskiftet 07/08 hade de fyra svenska storbankerna totalt 1 400 kontor runtom i Sverige. Vid årsskiftet 17/18, tio år senare, var siffran 889 stycken. Det är en minskning med 513 kontor – eller med 37 procent.

Och det mesta har skett de senaste tre åren.

 

LÄS MER: Bolånekrig: Nu sänker storbankerna räntorna 

 

Nordea "värst" i bankernas kontorsdöd

Under 2014-2017 försvann 314 av de svenska storbankernas kontor vilket motsvarar en fjärdedel, uppger Di. Det kan generellt förklaras med att kunder i allt större utsträckning efterfrågar sina tjänster digitalt. De vill ha sin bank i datorn eller telefonen.

Det är dock stora skillnader mellan de fyra bankerna.

Medan Nordea – som också har varit i strålkastarljuset senaste året på grund av sin flytt till Helsingfors – har halverat antalet kontor de senaste tre åren har Handelsbanken i dag nästan lika många svenska bankkontor som övriga tre storbanker tillsammans, skriver Di.

Handelsbanken hade vid senaste årsskiftet 420 kontor i Sverige.

Det kan jämföras med Nordeas 133, SEB:s 118 och Swedbanks 218.

 

LÄS MER: Här är storbankernas nya miljardvinster på dina lån 

 

Handelsbanken ser två trender

Enligt Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, beror det på att kunderna fortfarande vill ha personliga möten lokalt.

– Vi ser två tydliga trender: allt flera av våra kunder besöker oss allt oftare via digitala mötesplatser. Samtidigt har antalet personliga rådgivningsmöten med våra kunder ökat med hela 45 procent jämfört med samma period förra året, säger han till Di.

Handelsbanken har i dag 420 kontor, nästan lika många svenska bankkontor som övriga tre storbanker tillsammans, skriver Di.Foto: MALIN LÖÖF

Det går också se ett samband mellan kundnöjdheten och antalet nedlagda bankkontor.

Svensk kvalitetsindex mäter årligen hur nöjda kunderna är med sina banker. Och i den senaste mätningen fick Handelsbanken bäst betyg bland storbankerna – medan Nordea fick sämst.

 

LÄS MER: Här lever bankcheferna lyxliv på din ränta 

 

Nordea: "Inte rättvisande"

Samtidigt tycker inte Nordea att det går att jämföra på detta sätt.

– Det blir inte rättvisande att jämföra bakåt rakt av eftersom vi har slagit ihop kontor, vilket ger färre men större enheter, säger Afroditi Kellberg, presschef på Nordea, till Di.

Ser man bortom storbankerna har antalet kontor minskat även för övriga banker. Dock inte i lika stor utsträckning, skriver Di.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen