Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svensken bakom den nya eldrivna lastbilen

Foto: VOLTA TRUCKS / VIA REUTERS X80001
Foto: VOLTA TRUCKS / VIA REUTERS X80001
Foto: Volta

400 000 förhandsbeställningar på några dagar.

Intresset för elbilen Tesla Model 3 var enormt på våren 2016.

Entreprenören Carl-Magnus Norden förstod att något stort var på gång och letade projekt.

– Det är i stora teknikskiften det går att hitta på nya saker. Jag såg intresset för personbilar och eldrift men på lastbilssidan fanns inga initiativ, berättar Carl-Magnus Norden, medgrundare till Volta Trucks.

Elon Musk var med och startade Tesla Motors för att driva på omställningen till fossilfria transporter. Han har i olika intervjuer sagt att han ville visa vägen och att andra skulle följa efter. Carl-Magnus Norden förstod var som var på gång när Musk på några dagar fick in hundratusentals förhandsbeställningar på Teslas billigare elbil Model 3.

– På lastbilssidan fanns inget liknande och vi började titta på vad man kunde göra där. Vi bestämde oss också för att inte göra någon förstudie eller något som ska komma om tio, femton år. Vi ville få ut en produkt snabbt.

Med bas i Storbritannien men med designers och ingenjörer från olika håll i världen, några med erfarenhet från fordonsindustrin, skapades Volta Trucks.

– Helt utan bagage tittade vi på lastbilen, distributionsbilen och hur den såg ut i dag. Målsättningen var att skapa e lastbil helt utan koldioxidutsläpp och som också är säker, både för föraren och för andra trafikanter.

Den unika designen på lastbilen Volta Zero gör att föraren inte behöver klättra i och ur, föraren kan kliva ur på trottoarsidan, sikten från hytten är optimal och eftersom föraren sitter lågt och framför hjulaxeln är det lätt att få ögonkontakt med gångtrafikanter och cyklister. 

Eldrivlinan är optimerad för körning i tät stadstrafik. Volta Zero ska vara lastbilen som sköter de sista leveranserna in till och ut ur staden.

– London och Paris kommer inom några år förbjuda dieselbilar i innerstan och vi har kontakt med många kunder där som är väldigt intresserade av vår lösning, berättar Carl-Magnus Norden.

Volta Zero

Första lastbilen som designats helt och hållet för eldrivna transporter i storstäder.

Volta Zero är en lastbil på 16 ton med en lastkapacitet på 8,6 ton. Bilen är närmare 9,5 meter lång och batteripaketen kan varieras från 160–200 kWh och battericellerna är av litiumjonfosfat-typ. Räckvidden på ett fulladdat batteri är mellan 15 och 20 mil.

Skåpet rymmer 37,7 kubikmeter, 16 lastpallar enligt EU-standard.

Som första lastbil i världen ska Volta använda en ny typ av bakaxel där elmotorn placeras.

Hytten har designats så att föraren sitter framför framaxeln och lågt. Därmed har föraren ett synfält på 220 grader och har lätt att få ögonkontakt med cyklister och gångtrafikanter. I flera storstäder i Europa är olyckor mellan lastbilar och oskyddade trafikanter ett stort problem.

JAN-ERIK BERGGREN

Volta Trucks bygger inte någon egen stor lastbilsfabrik utan ska teckna avtal med underleverantörer och köpa sammansättningen.

– Så behöver vi göra för att det ska gå snabbt att få ut produkten. Vi har kontakt med flera aktörer i Europa, som Polen, Turkiet, Storbritannien och Italien. Om det sen blir aktuellt behöver vi sammansättning av bilar både i Asien, Indien och Nordamerika.

Etablerade bil- och lastbilstillverkare pratar om en begynnande brist på batterier till elbilar men Carl-Magnus Norden tror inte att det blir något problem, tvärtom.

– Det byggs väldigt många nya batterifabriker så det kommer att finnas batterier, det är jag säker på. Vi har också redan nu inlett förhandlingar för att säkra den första produktionen.


Svenskarna i bilvärlden

Peter Carlsson: grundare och vd för batteritillverkaren Northvolt.

Lars Carlström: grundare och vd för batteritillverkaren Britishvolt.

Håkan Samuelsson: vd för Volvo Cars.

Henrik Henriksson: vd för Scania.

Martin Lundstedt: vd för AB Volvo.

Per Svantesson: vd för Automobili Pininfarina

Ola Källenius: koncernchef för Daimler.

Karin Rådström: vd Mercedes Trucks

Carl-Magnus Norden: grundare Volta Trucks

Dennis Nobelius: coo för Polestar

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!