Det är dock fortfarande nyår som dominerar champagneförsäljningen. Foto: Monkey Business Images Ltd
Det är dock fortfarande nyår som dominerar champagneförsäljningen.  Foto: Monkey Business Images Ltd

Svenskarna har fått smak på champagne

Publicerad

Snart är det nyår.

Då kommer champagnekorkarna att flyga över hela landet.

Enligt Svenska Dagbladet dricker svenskarna mer champagne än någonsin förr.

Konsumtionen av champagne har ökat med över 700 procent de senaste 35 åren.

Det var vid millennieskiftet som champagnen fick sitt stora genombrott. Tidigare dracks champagne mest vid högtider som bröllop och förstås nyår.

Nu dricker många även vinet under mer vardagliga tillfällen. Förra året dracks det 1 349 000 liter i Sverige.

Det är dock fortfarande nyår som dominerar champagneförsäljningen. En fjärdel av all champagne som säljs gör det i december. I år kommer det förmodligen att slås försäljningsrekord för månaden.

 

LÄS OCKSÅ: Så firar du nyår både glammigt – och billigt

Blomstrande marknad

Den bäst säljande champagnen görs av Louis Vuitton Moët Hennessy, som har märken som Moët & Chandon, Veuve Clicquot och det exklusiva Krug.

Även den anirka tillverkaren Taittinger går bra. I Svd:s artikeln kallar Vitalie Taittinger, delägare i företaget, den svenska marknaden för explosiv och säger att tillväxten blomstrar.

 

LÄS OCKSÅ: Allt fler väljer bort raketer på nyårsafton

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen