Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Svenskar velar mest vid internetköp

Svenska konsumenter är mest veliga när det gäller att köpa varor på nätet.

Svenska konsumenter är mest veliga när det gäller att köpa varor på nätet. I snitt tar det tolv dagar från första klick till genomfört köp, enligt en ny undersökning.

- En stjärna i kanten för svenskarna, säger en ekonomiprofessor.

Mest försiktiga

• I Sverige tar det i snitt 12 dagar från det att konsumenten för första gången klickar på hemsidan till att den genomför köpet.

• För tyska konsumenter tar det 5 dagar, för britter knappt 7 dagar och för fransmän cirka 11 dagar.

• När det gäller att köpa ett spel online tar svenskar 22 dagar på sig, medan exempelvis mode går på 7 dagar, finansiella tjänster på 3,6 dagar och försäkringar på 1,3 dagar.

• Svenska konsumenter startar också oftare sitt köp via en sida med prisjämförelser.

• Studien samlar data från hela Europa och har specifikt studerat köpbeteenden i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Frankrike.

Källa: Tradedoubler

Det kan jämföras med tyskar som i snitt genomför köpet inom fem dagar, enligt en studie om köpbeteenden online från Tradedoubler. Nätannonsföretaget har analyserat åtta miljoner köp genom att följa hur europeiska konsumenter rör sig på nätet.

Längst tid tar svenskarna på sig för att köpa spel online, tre veckor. Innan köpet genomförs klickar den svenske konsumenten också på en rad olika undersidor, i snitt 29 stycken. Tyskarna genomför köpet redan efter två dagar, medan britterna klickar på lägst antal undersidor – bara tre i snitt.

Vaksammaköpare

När det gäller mode tycks svenskarna vara något djärvare och slår till redan efter 7 dagar, vilket kan jämföras med fransmännens 15.

Att svenskarna totalt sett ändå framstår som mest vaksamma är ett gott tecken, anser Richard Wahlund, professor på Handelshögskolan och specialiserad på ekonomisk psykologi.

- Det finns all anledning att vara försiktig, särskilt när det handlar om okända varumärken och sajter. Det är sunt att vara undersökande och fatta informationsbaserade beslut, säger Richard Wahlund.

 

LÄS OCKSÅ: Här hittade ID-kaparna sina offer

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!