”Som vanligt att vi maktlösa medborgare inte kan ställa någon till svars och inte komma i närheten av någon ansvarig”, skriver Lotta Gröning i en krönika i dag.
”Som vanligt att vi maktlösa medborgare inte kan ställa någon till svars och inte komma i närheten av någon ansvarig”, skriver Lotta Gröning i en krönika i dag.

Svensk energipolitik har blivit en lekstuga

Publicerad

Svensk elmarknad styrs av monopol och svaga politiker.

Frågan är hur en sådan viktig marknad för både näringsliv och medborgare kan misshandlas så grovt.

Elnätsavgifterna har i genomsnitt ökat med 7,5 procent sedan 2016 och under de senaste fem åren har elnätsavgifterna ökat med nära 25 procent. Vattenfall Eldistribution har höjt elnätsavgifterna med 11,2 procent sedan 2016.

 

LÄS MER: Kolla hur mycket elpriserna ökat i din kommun

 

Den svenska energiförsörjningen borde vara en tillgång för företagen i konkurrensen på världsmarknaden och en fördel för svenska folket med tanke på att vattenkraften är vår lönsammaste naturtillgång.

Men icke! Istället har ansvariga regeringar tillsatt styrelseproffs i Vattenfalls ledning som spelat bort statens inkomster på dåliga affärer.

Inte nog med det, regeringar oavsett färg storsatsar på dåliga energikällor som till exempel vindkraften som kostar miljarder i subventioner och exploaterar landsbygden för att sedan bli tvungna att satsa ännu mer skattepengar för att vindkraftsbolagen inte ska gå i konkurs. Resultatet blir att Sverige på sikt kan avindustrialiseras på grund av dessa enorma energipriser som företagen drabbas av.

De chockhöjer avgifterna

Så till alla oss andra, vi medborgare som är underordnade statens monopol när det gäller elnätsmarknaden. Om vi kan glädja oss åt lägre elpriser utbyts det snabbt i vrede för då passar alltid Vattenfall och andra bolag på att chockhöja nätavgifterna. Med monopolet och politiker som struntar i att ta ansvar och ha en tydlig policy gentemot distributörerna är vi maktlösa, vi har ingenting att säga till om och vi kan inte byta bolag. Vi kan visserligen ringa till Vattenfall och klaga, men det är som bekant helt meningslöst.

Nätavgifterna har chockhöjts de senaste åren. Värst drabbade är glest bebyggda områden som Kramfors. Där för människorna både stå ut med höga nättariffer och ständiga elavbrott. Trots att kommunen ligger i vattenkraftens Mecka.

Vattenfall förklarar de höga priserna med att näten behöver rustas och elavbrotten minska. Det kan ju låta logiskt men det är knappast svenska folkets fel att underhållet av elnätet är eftersatt och vi har så stora brister att det finns anledning att bli mörkrädd.

Maktlösa medborgare

Distributionen av elen har varit Vattenfalls ansvarsområde i decennier. Det har också varit ansvariga politikers skyldighet att ge riktlinjer så vi har ett väl fungerande elnät. Men det har inte skett. Som vanligt att vi maktlösa medborgare inte kan ställa någon till svars och inte komma i närheten av någon ansvarig.

Än i dag är den svenska energipolitiken en lekstuga. Politikerna kan inte komma överens om en långsiktig energipolitik.

Än mindre om en vettig eltaxa till medborgarna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen