Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svarta listan: Här är värstingarna 2019

Försenat eller inställt flyg? Visste du att du kan bli rejält kompenserad?
Ryanair toppar Vagabonds och Råd och Röns svarta lista. Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Resemagasinet Vagabond och Råd och Rön har svartlistat resebranschens värstingar i år igen. 

Listan avslöjar vilka resebolag som strular allra mest och vägrar ersätta sina kunder trots råd från Allmänna reklamationsnämnden.
Ryanair var platsetta när listan kom ut 2014 – i år har flygbolaget återtagit sin plats i toppen.  

Ibland när man reser uppstår oväntade problem som flygförseningar, flygförändringar, inställda flyg, borttappat eller skadat bagage, nekad ombordstigning, fel på biljetten eller liknande. Vid sådana situationer har kunden rätt till ersättning av flygbolaget enligt EU förordningen 261/2004. Men många flygbolag vägrar att ge ersättning enligt förordningen då de anser att ersättningsnivåerna är orimligt höga.

EU-lagen 261/2004

Lagstiftningen bekräftar att inställda eller kraftigt försenade flygningar, missat anslutningsflyg och flygändringar orsakar stora olägenheter och att drabbade passagerare därför har rätt till ersättning.

Om en kund skickar in ett klagomål till ett flygbolag och bolaget nekar kunden ersättning eller inte svarar överhuvudtaget, kan kunden göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan företag och kunder, och ger rekommendation på hur den ska lösas. Majoriteten följer rekommendationerna, och de som inte gör det hamnar på svarta listan. 

Straffet är en plats på svarta listan 

Mellan januari 2018 och augusti 2019 var det totalt 41 bolag som fälldes av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) då de vägrat ersätta sina kunder. 

– Vår förhoppning är att de företag som hamnar på listan ska känna att det är en lista de inte vill vara med på, och därför skärpa sig och betala de kompensationer som de bör betala. Så att de inte hamnar på listan igen, säger Per J Andersson, chefredaktör på Vagabond.

Vagabond och Råd och Röns syfte med att göra svarta listan varje år är att varna kunder för reseföretag som inte följer ARN:s rekommendationer. 

– Som en tidning som skriver för resenärer så vill vi stå på resenärernas sida, därför gör vi denna lista. Den är också viktig eftersom det ARN beslutar är till skillnad från en domstol ingen lag, därför kan bolagen skita i det, och det gör ju uppenbarligen många också. Sedan händer det ingenting, de får inget straff. Det enda straffet är då vår lista, menar Per J Andersson. 

Två orsaker till det ökade missnöjet 

Anmälningar till ARN har ökat kraftigt de senaste åren, Per J Andersson menar att det finns två orsaker till det ökade missnöjet. Den ena är att kunder har blivit mer medvetna om rättigheter som finns kring sådana situationer. 

– Förr om flyget var försenat med sju timmar tänkte de flesta att det inte fanns något att göra åt saken, eller att det fanns möjlighet till ersättning. Men på senare år har många blivit upplysta genom bland annat artiklar och annan media att det faktiskt finns pengar att få om sådana problem förekommer. 

Den andra orsaken är att flygbolagen helt enkelt strular mer i dag, och det beror på att det är trångt i luften, framför allt över Europa. Det leder till att köer skapas, både i luften och på marken. Samtidigt är flygbolagen hårt ekonomiskt pressade och gör därför fler flygningar per dag än tidigare. 

– På en dag gör ett och samma flygplan många flygningar med ett väldigt pressat schema. Om då en flygning blir sen, kan det orsaka förseningar hela dagen, kanske till och med nästa dag också, menar Per J Andersson. 

Ryanair - sämst av de sämsta, igen. 

Redan från början ogillade Ryanair EU-förordningen 261/2004. I flera fall vägrade de ersätta sina kunder och många av fallen drevs vidare till domstol. Bolaget vägrade dock låta sig delges av tingsrätten vilket blev en riksnyhet, efter det började flygbolaget kompensera kunderna.
Nu tar de hem förstaplatsen på den svarta listan igen, som de också gjorde 2014. Dessutom har de fått böter på närmare 20 miljoner kronor efter att det ställt in ett flyg på felaktigt sätt hösten 2017.

Expressen har sökt Ryanair men företaget har inte återkommit.

Svarta listans första plats de senaste åren

2014 - Ryan air

2015 - Norwegian

2016 - Norwegian

2017 - Wizz air

2018 - Primera air

2019 - Ryanair

Svarta listan 2019

26 av de 41 bolag som hamnat på listan är flygbolag, resterande är en blandning av resebyråer, bokningssajter, hotell, campingar och stuguthyrare.

Antalet anmälningar står för hur många gånger som bolaget har vägrat ersätta kunderna enligt ARN:s rekommendationer. En anmälning kan gälla flera personer.
Summan står för hur mycket bolaget bör ge alla kunder totalt i ersättning.

Vagabonds och Råd och Röns lista innehåller 41 bolag. Expressen redovisar de bolag som har mer än en anmälan. 

1. Ryanair

14 anmälningar

109 180 kronor

2. Turkish Airlines

11 anmälningar

117 519 kronor

3. Lufthansa

9 anmälningar

61 191 kronor

4. Wizz Air

9 anmälningar

44 248 kronor

5. Iberia

6 anmälningar

64 400 kronor

6. Norwegian

6 anmälningar

53 723 kronor

7. Finnair

4 anmälningar

107 000 kronor

8. Brussels airlines

4 anmälningar

52 496 kronor

9. Eurowings

3 anmälningar

67 196 kronor

10. Qatar Airways

3 anmälningar

43 488 kronor

11. Thomson Airways

3 anmälningar

36 000 kronor

12. Air China

3 anmälningar

20 800 kronor

13. 2FLY (resebyrå)

3 anmälningar

9231 kronor

14. British Airways

2 anmälningar

71 500 kronor

15. Kiwi.com (bokningssajt)

2 anmälningar

13 853 kronor

16. Vueling Airlines

2 anmälningar

8000 kronor

17. Lilla Edets Buss / Taxi Lilla Edet

2 anmälningar

8000 kronor

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!