Foto: / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
 Foto: / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Minskad vinst – Gekås personal förlorar bonus

Publicerad

Här är nästa kedja som drabbats hårt av näthandeln: Gekås i Ullared.

För första gåxngen på två decennier blir personalen utan bonus, skriver Dagens industri. 

– Om nätet blir en handelsplats där man kan handla saker på ett sätt som är hur billigt som helst så är det klart att det märks, säger Boris Lennerhov, vd.

Gekås är det enorma varuhuset i Ullared som blivit rikskänt via tv-programmet ”Ullared” i Kanal 5.

Låga priser och enorma volymer har lockat kunder från långväga håll, och resultaten har ofta varit kassarekord och vinster.

Bonusprogrammet för personalen har medfört extra lön till de anställda. I två decennier har Morgan Karlsson, Ola-Conny Wallgren och de andra anställda kunnat kvittera ut extra slantar.

Nu stoppar Gekås utbetalningarna, skriver Dagens industri. 

Boris: ”Vi känner oss trygga i det vi gör”

Den kraftigt ökande e-handeln perkas ut som anledning för de svagare sifrorna.

– Om nätet blir en handelsplats där man kan handla saker på ett sätt som är hur billigt som helst så är det klart att det märks, säger Boris Lennerhov till Di.

KÄNDA FRÅN TV: Boris Lennerhov tillsammans med Ola-Conny och Morgan.

Stora klädkedjor som H&M kämpar med en digital omställning.

Nu är det Gekås i Ullareds tur att anta utmaningarna.

– Visst, Gekås har också drabbats av e-handeln och konkurrensen utifrån, men vi känner oss trygga i det vi gör, säger han och understryker att Gekås erbjuder en helhetsupplevelse med bland annat restauranger och övernattning, säger Boris Lennerhov som medger att bonustrappan var ”onödigt optimistisk”.

– Den var anpassad till en tillväxt på runt 10 procent. Har vi en tillväxt på 3 procent framöver tycker jag det är jättebra, säger han till Di.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen