Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Supersmällen för Boeing – 238 miljarder kronor

Boeing 737 Max-flygplan står uppställda i Seattle på grund av flygförbudet.Foto: GARY HE / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Flygolyckan i Etiopien krävde 157 människoliv.Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN

Boeings samlade kostnader relaterade till flygförbudet för den olycksdrabbade modellen 737 Max kan komma att överstiga 25 miljarder dollar, motsvarande cirka 238 miljarder kronor.

Hela flottan står stilla på marken • Enorma kostnader för tillverkaren

Det uppskattade analyshuset Jefferies på onsdagen, dagen efter att Boeing meddelat att flygmodellen åter kan väntas vara i luften i mitten av 2020, skriver Reuters.

Boeing har sedan tidigare tagit kostnader på 9 miljarder dollar kopplade till flygstoppet, inklusive 5,6 miljarder i kompensation till flygbolagskunder och 3,6 miljarder i kostnader för att täcka tillkommande produktionskostnader.

Ytterligare 10 miljarder i kompensation

Jefferies analytiker beräknade på onsdagen att Boeing kan behöva utöka sitt kompensationspaket för kunderna med ytterligare 10 miljarder dollar, och dessutom revidera upp kostnadsestimaten relaterade till produktionen av 737 Max med 5,4 miljarder dollar.

– Våra estimat utgår från att leveranserna av 737 Max återupptas under tredje kvartalet 2020, sade analytikern Sheila Kahyaoglu, enligt Reuters.

Det var ett systemfel på Boeing 737 Max som orsakade två förödande flygolyckor. 

Hösten 2018 kraschade ett Lion Air-plan av modellen 737 Max 8 i Indonesien med 189 människor ombord.

I mars 2019 störtade en Boeing 737 kort efter start i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Samtliga 157 ombord omkom. Tillsammans krävde de båda olyckorna 346 människoliv.

På grund av en felaktig aktivering förlorade piloterna kontrollen över styrningen när nödsystemet pressade ner planets nos. I båda fallen ska piloterna ha kämpat med manuella vred för att återställa rodren, men varje gång gick det automatiska systemet in igen och sänkte nosen.

Till sist gick olyckan inte att undvika.

Väntar på att få lyfta

Boeing har sagt att man arbetar med uppdatering av flygplansmodellens mjukvara.  737 Max 8-planen fick flygförbud efter olyckan i Etiopien. De står fotfarande kvar på marken och kommer sannolikt inte tillbaka i trafik förrän till sommaren.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!