Det går bra för Volvo Cars.
Under 2017 såldes rekordmånga – 571 577 – bilar. Den globala försäljningen ökade med sju procent. I Kina, som är Volvo Cars största marknad, var ökningen hela 25,8 procent.
Biltillverkaren rapporterar nu en kraftig ökning av rörelseresultatet med 27,7 procent till 14,1 miljarder kronor. Nettoomsättningen ökade också – till 210,9 miljarder kronor jämfört med 180,9 miljarder kronor 2016.
– Vår verksamhet har förändrats helt sedan 2010 och vi är nu redo för en fas av global, hållbar tillväxt. Vi investerar i alla delar av vår organisation och har lagt fram klara strategier kring elektrifiering, självkörande bilar och uppkoppling, säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Pehr G Gyllenhammar om kinesiska Geelys Volvo-köp
Från 2019 och framåt ska varje ny bil som lanseras ha en elmotor.
Ny bilfabrik i USA
I år ska Volvo även öppna sin första produktionsanläggning i USA, i delstaten South Carolina. Där ska bland annat nya S60 och nästa XC90 byggas.
USA-satsningen – en investering på drygt åtta miljarder kronor – väntas skapa cirka 4 000 nya jobb. I dag har Volvo cirka 21 000 anställda i Sverige, 38 000 globalt.
Men allt ser inte lika ljust ut för Volvos del.
Under slutet av fjolåret minskade bolagets vinstmarginal något, samtidigt som det sammanlagda kassaflödet blev negativt. Detta bland annat på grund av den nya bilfabriken i USA och nämnda satsning på elbilar, rapporterar Svenska Dagbladet.