Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sundströms slutsatser om Bromma redovisas

Anders Sundström, tidigare ordförande i Swedbank. Foto: Maja Suslin/
Bromma flygplats. Foto: Jocke Berglund

En fjärde landningsbana på Arlanda.

Samla allt inrikesflyg och resor inom Schengen till en terminal.

Nya Arlanda måste vara klar 2035.

Bromma kan läggas ner när avtalet med staten löper ut 2038.

– Det brådskar, säger Anders Sundström, regeringens utredare av flyget på Bromma och Arlanda.

Anders Sundström, formellt kallad ''samordnade av flygkapacitet och bostäder i Stockholms-regionen, har haft regeringens uppdrag att utreda flygplatsfrågan. Och hans besked är entydigt:

– Bromma flygplats har ingen framtid efter 2038.

Det magiska året 2038 går det nu gällande avtalet mellan Stockholms stad och statliga Swedavia, som driver Bromma flygplats, ut.

Stockholm, som äger marken, vill med den nuvarande politiska majoritet bygga bostäder på flygplatsområdet. Frågan splittrar dock även den styrande lokala majoriteten. Socialdemokraterna har varit minst pådrivande, medan fram för allt Miljöpartiet velat stänga flygplatsen i förtid, riva upp asfalten i banan och bygga bostäder snarast.

För två år sedan fick Anders Sundström i uppdrag att utreda en nedläggning av Bromma flygplats. Men i december kom beskedet från regeringen att utredningen förändrades.

Gällande avtal

Regeringen ville inte ha något politiskt bråk om Bromma utan pekade på att det finns ett gällande avtal från till 2038.

Sundström skulle nu i stället utreda hur man kunde utveckla flygkapaciteten i Stockholmsområdet – samt undersöka möjligheten för bostadsbyggande.

– Arlandas kapacitet är avgörande för Sverige konkurrensförmåga, säger Anders Sundström.

Sundström berättar vidare att Arlanda bör få en fjärde bana. Detta för att Brommas trafik efter 2038 ska kunna flyttas till Arlanda.

– resandet från Stockholmsregionen kommer att fördubblas från 24 miljoner passagerare till 44 miljoner från till 2040 och nästan uteslutande från Arlanda, sa Anders Sundström har han presterade sitt förslag på måndagen.

Enligt Sundström ska det ta 20 år att bygga en ny fjärde bana på Arlanda.

– Jag tror att det behövs en ny genomarbetad syn på flygplatsen, så att den står sig i konkurrensen. Regeringen måste ta det övergripandet ansvaret för jobbet. Och det brådskar. Det tar 20 år att få en ny fjärde bana på plats med allt arbete runt projektet säger Anders Sundström.

Sundström, som är en flitig resenär mellan Stockholm och Luleå, noterar att man på Arlanda kan behöva gå upp till 1,8 kilometer mellan F-piren på terminal 5 och terminal 2 – något flygplatserna utanför Oslo och Köpenhamn i viss mån byggt bort.

Utredningen har kommit fram till att 30 000 bostäder kan byggas på området som Bromma flygplats i dag huserar på.

– Der betyder att minst 60 000 människor kan få bostad. Bedömer inte att det ska vara några problem att sanera marken, säger Sundström.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!