Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Succén för svenskt snus i USA – unikt beslut

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Swedish Matchs portionssnus blir den första tobaksprodukten som klassas som ”mindre riskfylld” i USA.Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Beslutet från USA:s Food and Drug Administration, FDA, beskrivs som en milstolpe.Foto: ANDREW HARNIK / AP TT NYHETSBYRÅN
Snus står i dagsläget för fem procent av den amerikanska tobaksmarknadenFoto: TT NYHETSBYRÅN
Även om tillväxtpotentialen är god för Swedish Match, som har få amerikanska konkurrenter, tror en expert att den svenska tobaksjätten har en uppförsbacke framför sig.Foto: AAS, ERLEND / NTB SCANPIX TT NYHETSBYRÅN

Svenska tobaksjätten Swedish Match har skördat en stor framgång i USA. 

Bolagets portionssnus har blivit den första tobaksprodukten någonsin att klassas som ”mindre riskfylld” av USA:s Food and Drug Administration, FDA. 

Snuset kommer nu kunna marknadsföras som ett hälsosammare alternativ till cigaretter. 

FDA:s beslut beskrivs som en milstolpe då det är första gången någonsin som myndigheten klassar en tobaksprodukt som mindre riskfylld, ”reduced-risk tobacco”, rapporterar nyhetsbyrån AP

Beslutet gäller portionssnuset i olika smaker som Swedish Match säljer i USA under varumärket General. 

Ska inte tolkas som att snus är ofarligt – bara mindre skadligt

I samband med att beslutet meddelades under tisdagen så underströk beslutsfattare vid FDA att det inte ska tolkas som att snuset är ofarligt, bara mindre skadligt att använda än andra tobaksprodukter. 

Snusdosorna kommer fortfarande vara märkta med varningar om att produkten kan orsaka muncancer, sjukdomar i tandköttet och tandlossning. 

Beslutet öppnar dock dörren för att Swedish Match som första tobaksproducent någonsin i USA ska kunna marknadsföra snuset som mindre riskfyllt vad gäller lungcancer, bronkit, hjärtsjukdomar och andra sjukdomar som förknippas med rökning. 

Snus står för 5 procent av den amerikanska tobaksmarknaden

Snus står i dagsläget för fem procent av den amerikanska tobaksmarknaden som omsätter 9,1 miljarder dollar, motsvarande cirka 87 miljarder svenska kronor, enligt AP.

Även om tillväxtpotentialen är god för Swedish Match, som har få amerikanska konkurrenter, tror en expert att den svenska tobaksjätten har en uppförsbacke framför sig. 

– Snusprodukter har lite av en utmaning bland rökare som är vana att inhalera sitt nikotin, säger Vaughan Rees, chef för universitet Harvards avdelning för global tobakskontroll, till AP

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!