Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Storytel vill växa – tar in 100 miljoner kronor

Vd Jonas Tellander hoppas på att Storytel ska kunna expandera ännu mer. Foto: Daniel Roos / ENTREPRENÖR DIGITAL
– På tio års sikt hoppas jag att halva bokmarknaden ska vara ljudböcker, sade Jonas Tellander till Di Digital Foto: Storytel/Theresia Jatta Kölin

Den populära ljudboksappen Storytel vill fortsätta att växa.

Nu väljer bolaget att ta in 100 miljoner i en riktad nyemission.

– Det vi kikar på är att med start från nästa sommar gå in på några fler marknader. Det är en handfull marknader vi tittar på konkret, sade vd Jonas Tellander till Di Digital.

Ljudboksappen Storytel fortsätter starkt framåt efter att tidigare i år ha köpt bokförlaget Nordstedts, vilket Dagens Industri var först med att rapportera om. De köpte 100 procent av aktierna i Nordstedts till en kostnad av 152 miljoner kronor. Den uppmärksammade affären är en av anledningarna till att värdet på Storytels aktie har mer än fördubblats. En aktie i Storytel säljs i nuläget för runt 40 kronor.

Nu meddelar Storytel att man tänker fortsätta sina försök att expandera. De har därför lanserat en riktad nyemission på 100 miljoner kronor, skriver Di Digital. Man emitterar 2,5 miljoner B-aktier till en kurs på 40 kronor per aktie. Bland investerarna finns bland annat Swedbank Robur Fonder och Handelsbanken Fonder.

Jons Tellander: Storytel vill använda pengarna till att expandera

Tanken är att de nya pengarna ska kunna användas till att betala ett brygglån på 40 miljoner kronor, som Storytel drog på sig i samband med att de köpte Nordstedts.

Resten av pengarna – 60 miljoner kronor – tänker man använda för att kunna satsa på nya förvärv och en bättre tillväxt, enligt vd Jonas Tellander.

– Vår strategi när vi expanderar är att vi vill gå in på en marknad och dels växa ljudboksmarknaden i det landet genom att producera ljudböcker. Vi vill se till att vi är marknadsledare på varje marknad. I dag är vi det i Sverige, Norge, Danmark och Holland, sade han till Di Digital.

Vill expandera till andra länder

Storytel har som plan att påbörja verksamhet i fler länder redan under nästa år, även om man i nuläget inte vill gå in på vilka länder det handlar om. Man har också en plan på att utöka sin egen ljudboksutgivning och ta över fler ljudboksförlag.

– Ljudboken står i dag för 15 procent av den totala bokmarknaden i Sverige. På tio års sikt hoppas jag att halva bokmarknaden ska vara ljudböcker. För att det ska ske behöver vi producera en massa ljudböcker själva och komplettera med förvärv av ljudboksförlag, sade Jonas Tellander till Di Digital.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!