Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stort bankhaveri drabbade alla kunder

Bankkunder i hela Sverige blev under en timme i praktiken utelåsta från sina konton. Identifieringstjänsten bank-ID har legat nere sedan strax före klockan 10.

– Felet är nu åtgärdat, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

Strax före klockan 10 började bankkkunder i hela Sverige märka att deras tjänster inte fungerade. Roten till problemet var att identifieringstjänsten Bank-ID låg nere, vilket lamslog bland annat mobilt bank-ID och mikrobetalningstjänster som Swish.

– Bankgirocentralen har problem med bank-ID, vilket innebär att tjänster kopplade till det, som Swish, inte fungerar, sa Claes Warrén på Swedbanks presstjänst till Dina Pengar.

Problemet var dock inte isolerat till Swedbank.

– Det ska såvitt jag förstår gälla alla banker och alla tjänster, sa han.

Problem för alla banker

Även Sveriges största bank, Nordea, beträffar att dess kunder är drabbade.

– Jag har förstått att det inte fungerar, och att det är ett problem som gäller alla banker, sa Petter Larsson, pressekreterare på Nordea.

– Vi har haft en driftsstörning sedan strax före klockan tio. Det innebär i praktiken att för de användare som under den perioden har försökt logga in eller skriva under med bank-ID har det inte fungerat, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

"Ingen driftsstörning längre"

Felet ska nu vara åtgärdat.

– Vi har ingen driftsstörning längre. Vi håller på för fullt att utreda orsaken, vi håller fortfarande på att analysera, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!