Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stort bankhaveri drabbade alla kunder

Bankkunder i hela Sverige blev under en timme i praktiken utelåsta från sina konton. Identifieringstjänsten bank-ID har legat nere sedan strax före klockan 10.

– Felet är nu åtgärdat, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

Strax före klockan 10 började bankkkunder i hela Sverige märka att deras tjänster inte fungerade. Roten till problemet var att identifieringstjänsten Bank-ID låg nere, vilket lamslog bland annat mobilt bank-ID och mikrobetalningstjänster som Swish.

– Bankgirocentralen har problem med bank-ID, vilket innebär att tjänster kopplade till det, som Swish, inte fungerar, sa Claes Warrén på Swedbanks presstjänst till Dina Pengar.

Problemet var dock inte isolerat till Swedbank.

– Det ska såvitt jag förstår gälla alla banker och alla tjänster, sa han.

Problem för alla banker

Även Sveriges största bank, Nordea, beträffar att dess kunder är drabbade.

– Jag har förstått att det inte fungerar, och att det är ett problem som gäller alla banker, sa Petter Larsson, pressekreterare på Nordea.

– Vi har haft en driftsstörning sedan strax före klockan tio. Det innebär i praktiken att för de användare som under den perioden har försökt logga in eller skriva under med bank-ID har det inte fungerat, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

"Ingen driftsstörning längre"

Felet ska nu vara åtgärdat.

– Vi har ingen driftsstörning längre. Vi håller på för fullt att utreda orsaken, vi håller fortfarande på att analysera, säger Bank-ID:s vd Johan Eriksson till Dina Pengar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!