Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stordalens kupp: Värvar Olof Lundh

Hotellägaren om sitt nya projekt inom bokbranschen.
Petter Stordalen på Expressens scen under Almedalen.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Olof Lundh.Foto: MAGNUS LILJEGREN / STELLA PICTURES

Petter Stordalen trappar upp sin närvaro på den svenska bokmarknaden med förlaget Strawberry publishing.

På Expressens scen under bokmässan berättar han om de framtida målen – och sin nya kupp.

– Olof Lundh har signerat med oss, säger Petter Stordalen.

På torsdagseftermiddagen blev det dags för Petter Stordelen att ta plats på Expressens scen under bokmässan.

Hotellmagnaten och mångmiljardären har nämligen flera strängar på sin lyra. Utöver sina runt 190 hotell via företaget Nordic Choice Hotels, äger han bokförlaget Strawberry publishing.

Under sommaren köpte förlaget upp svenska Bazar och upphandlade då rättigheter till storsäljarförfattare som Lucinda Riley, Paulo Coelho och Bernarn Cornwell. Dessförinnan hade förlaget börjat stjärnvärva några av deckardrottningen Camilla Läckbergs närmaste medarbetare på Bonnier.

Målet framöver blir att på allvar utmana de svenska jättarna. Det handlar om Norstedts och Bonnier (som Petter Stordalen beskriver som ”den stora gorillan).

Som ett smakprov på vad som komma skall berättar Stordalen att Strawberry Publishing signerat Olof Lundh – som alltså lämnat Albert Bonnier förlag. 

Petter Stordalen värvar Olof Lundh

Olof Lundhs tidigare böcker ”Vad jag pratar om när jag pratat om fotboll”, och ”Allsvenskan enligt Lundh” har sålt i totalt 35 000 exemplar. 

Så var dag ett från Bokmässan i Göteborg.

– Det har varit flera förlag om det, men jag valde Strawberry Publishing för att det verkar spännande och offensivt. De har rekryterat bra folk, säger Olof Lundh till Expressen.

Han fortsätter:

– Petter är en intressant entreprenör som brutit mycket ny mark och det ska bli kul att se vad han kan göra i bokbranschen som ju är under omvandling.

I dag är Olof Lundh en av TV4:s största profiler och en av de ledande experterna på fotboll i Sverige. Han har följt herrlandslaget sedan 1990-talet, och har tidigare jobbat som fotbollsreporter och New York-korrespondent på Expressen.

Den nya boken kommer att heta ”Landslaget enligt Lundh under 2020”. I den ska profilen skildra hur Zlatan Ibrahimovic satte sin prägel på landslaget, och hur förbundskaptenerna Lars Lagerbäck, Erik Hamrén och Janne Andersson tacklade ledarskapet på helt olika vis.

– Mitt mål är att ge en annan och fylligare bild av landslaget och det runtomkring som inte kommer fram i den vanliga rapporteringen. Något jag själv gärna tagit del av när jag följde landslaget som supporter, säger Olof Lundh.

”Har en jättestor tro”

Tillbaka under intervjun på bokmässan konstaterar Petter Stordalen att det är en bit kvar innan hans bokförlag når toppstatus. 

Däremot ser han hoppfullt på framtiden.

– Vi har bara två böcker i år, men till nästa år har vi kanske tjugo, säger Petter Stordalen.

På frågan om han tycker sig se en kommande bokkris skrattar han avvärjande.

– Nu säger man att det är kris för att man säljer mindre pappersböcker, men det har aldrig i världens historia, någonsin, konsumerats mer böcker än nu. Det har aldrig investerats mer pengar i berättelser.

Han ger exempel som Disney och Netflix – giganter som betalar miljardsummor för en bra story. Med det menar Petter Stordalen att det ”aldrig varit bättre”.

– Jag har en jättestor tro, säger Petter Stordalen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!