Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stordalens jobbannons stoppas: ”Lättkränkta”

Petter Stordalen. Foto: BJÖRN LANGSEM / DAGBLADET

Jobbannonsen för Petter Stordalens hotellimperium Nordic Choice har stoppats av Arbetsförmedlingen i Sverige.

Annonsen anses vara provocerande och diskriminerande.

– Både i Norge och Sverige har vi blivit så lättkränkta att vi inte tål någonting, säger Kai Stava-Husebø på Nordic Choice till Arbetsmarknadsnytt. 

I annonserna, som är på engelska, utmanar Nordic Choice Hotels fördomar och värderingar via omvänt resonemang.

I texten står det: ”We don’t hire disabled people, immigrants, persons with a criminal record, gays or lesbians, Norwegians or divorcees. We hire individuals.”

På svenska ungefär: ”Vi anställer inte funktionsnedsatta, invandrare, före detta kriminella, homosexuella, norrmän eller frånskilda. Vi anställer individer.”

Jobbannonsen. (Den aktuella formuleringen inringad av oss.)

Petter Stordalen, vd och grundare av Nordic Choice, har i flera intervjuer förespråkat mångfald bland anställda som en viktig förutsättning för framgångsrika bolag.

Men jobbannonsens formulering, vars syfte är att betona att man som arbetsgivare inte gör skillnad mellan arbetssökande, föll inte Arbetsförmedlingen i smaken och man tog bort den från sajten.

Kort efter meddelade man via mejl Nordic Choice att man valt att plocka bort den av diskriminerande skäl. 

”Har de inte läst annonsen?”

Till tidningen säger Kai Stava-Husebø, som har titeln Director of Business Performance på Nordic Choice, att man använt texten i flera år och att reaktionerna varit positiva. Han säger också att man medvetet formulerat annonsen på ett sätt som gör den svår att värja sig mot.

– Vi vill att alla ska vara sig själv, vara individer, inte bli placerade i en box, säger Kai Stava-Husebø, som även är ansvarig för Nordic Choice Hotels Pride-satsningar.

Ann Mårder, Nordic Choice Hotels HR-chef, medger för Arbetsmarknadsnytt att annonsen är ”pushig” men att man står för budskapet ”alla dagar i veckan” och att hon blev chockad när Arbetsförmedlingen stoppade den för att vara diskrimenerande.

– Har de inte läst den? Det är ju precis det den inte är, säger hon, säger hon till Arbetsmarknadsnytt. 

Kai Stava-Husebø ser ett mönster i Arbetsföredlingens hållning.

– Både i Norge och Sverige har vi blivit så lättkränkta att vi inte tål någonting, säger han till Arbetsmarknadsnytt.

AF: Vi ska titta på detta igen

Bengt Wiktorén, chef för enheten Digitala tjänster på Arbetsförmedlingen, säger till Dina Pengar:

– Vi har fått klagomål på formuleringarna i annonsen och vi förstår att den kan uppfattas som stötande. Därför togs den bort. Men syfte är gott och budskapet är i linje med vår uppfattning att man ska se till kompetensen när man anställer.

Han öppnar också för att göra en ny bedömning av annonsen.

– Vi har bestämt att vi ska titta på det här ärendet en gång till, det är en tolkningsfråga utifrån våra annonseringsvillkor som bygger på diskrimineringslagen, säger Bengt Wiktorén.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!