Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Storbankernas nya knep för att behålla kunderna

Blanketten – svår att hitta dessutom.

När konkurrensen ökar vill storbankerna hålla fast kunderna med näbbar och klor. 

Ett vapen är amorteringsblanketten, som försvårar bankbyten.

– Det tog tre veckor att få blanketten från SEB, säger bolånekunden Jan Karlsson. 

Storbankerna tänker inte utan vidare ge upp kunder till nya konkurrenter på bolånemarknaden. Förutom att några av dem sänkt sina räntor har amorteringsblanketten seglat upp som ett viktigt vapen. 

– Amorteringsblanketten har blivit ett viktigt verktyg för bankerna för att kunna behålla kunderna. Den försvårar för kunderna att byta bank, säger Pontus Holgersson, vd på låneförmedlaren Consector.

 

LÄS MER: Så blir du en vinnare i bankernas bolånekrig 

Kunder hänvisas till bankkontor

Amorteringsblanketten, som tagits fram av branschorganisationen Bankföreningen, har länge varit ett gissel för förmedlarna. När en kund ska byta bank måste han eller hon först meddela den gamla banken. Den gamla banken ska då upprätta en blankett med detaljerade uppgifter om lån, objekt och amorteringsvillkor. Det är för det mesta inget som kunden får automatiskt via sin internetbank, utan uppgifterna skickas ut på blankett. 

FRIDA BRATT: Äntligen är det krig om oss bolånekunder 

Det betyder att kunden först måste ringa storbanken och be om uppgifterna, som sedan ska skickas med vanlig post. Därefter måste kunden posta, eller scanna in, blanketten vidare till den bank de vill byta till. En tidsödande process.

Tog tre veckor

Någon som råkat ut för detta är Jan Karlsson, som ville byta bank från SEB via förmedlaren MittBolån. Men SEB skickade fel blankett två gånger. När Jan Karlsson till slut fick den rätta blanketten hade det gått tre veckor.

– Man tycker ju att en så stor bank ska ha ordning så det blir rätt. Jag vet ju inte om de gjorde detta medvetet, men jag tycker i alla fall att det är dåligt, säger Jan Karlsson, som bor på Smögen och till vardags arbetar på byggbolaget Skanska med att förbereda asfaltläggning. 

 

Därför finns amorteringsblanketten

Amorteringsblanketten togs fram av Bankföreningen för att möta Finansinspektionens krav som kom med amorteringskravet. 

 

Bakgrunden till FI:s krav är att myndigheten ville säkerställa att bolånekunder ska kunna ta med sig de regler som omgärdade deras befintliga lån till en ny bank. Med andra ord ska byta av bank inte utlösa amorteringskrav. Kraven ska endast utlösas vid byte av säkerhet, det vill säga en flytt till ny bostad. 

 

Flera banker har dock uppgett att man infört amorteringskrav även på "gamla lån" som endast gäller byte av bank. 

 

Pontus Holgersson, vd för förmedlaren Consector, tar det inte för osannolikt att tiden det tar att få ut blanketten används av storbankerna för att vinna tillbaka kunderna. 

– Jag ser egentligen ingen annan anledning till att den finns. Genom det här förfarandet får banken en flaggning att nu är det något som händer, nu håller en kund på att lämna. Processen skulle kunna digitaliseras, men banken har inga incitament att lägga resurser på det, säger Pontus Holgersson. 

 

LÄS MER: Därför ska du se upp med de nya bolånen 

Stort intresse för nya aktörer

Christoffer Cederskiöld, ansvarig för MittBolån, är av samma åsikt. Han vittnar om att kunder till och med har hänvisats till fysiska bankkontor för att få ut blanketten. 

– Storbankerna vill inte tappa kunder, särskilt inte nu när vi ser att så många nya aktörer rönt så stort intresse för sina erbjudanden. Vi har fått ett kraftigt antal ökat frågor kring de nya aktörerna. 

Enligt honom har storbankernas ansträngningar att försöka behålla kunder i bolånekriget ökat den senaste tiden. När en kund meddelar att han eller hon vill byta bank, genom att beställa just en amorteringsblankett, är det numera mycket vanligare att banken ringer upp kunden och erbjuder en lägre ränta.

– Det kan handla om en sänkning på 40–50 punkter, vilket nästan blir oseriöst. Fast effekten blir ju att kunden undrar varför hon eller han har suttit och betalat en högre ränta under så lång tid. 

LÄS MER: Undvik "dolda" smällen – håll koll på ränterabatten 

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!