Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora teknikproblem – bankkunder drabbades

Flera kunder har problem att göra kortköp.
Foto: EMMALISA PAULY

Många kunder har drabbats av att Skandiabanken har problem med en databasserver. 

På tisdagseftermiddagen uppgav banken att problemen ska vara åtgärdade. 

Skandiabanken har under tisdagsmorgonen informerat sina kunder om ett tekniskt problem. Många kunder hade då drabbats av att inte kunna visa konto- och kortinformation på internetbanken och i bankens app. 

Flera har också problem med att genomföra kortköp, ta ut pengar och använda Swish. 

– Vi har tekniska problem och håller på att försöka rätt det. Det är en databasserver som vi försöker komma tillrätta med. Jag hoppas att det kommer vara löst snart, säger Maria Sannemalm, kommunikatör på Skandiabanken.

Hon uppger att de inte misstänker att det rör sig om ett databasintrång. Det finns i nuläget ingen prognos för när problemet kan lösas.

Vid klockan 15.40 meddelade Skandiabanken att problemet ska vara löst. 

– Nu fungerar allt, men jag vet inte ännu exakt vad som var det tekniska problemet, säger Maria Sannemalm.

Hon uppger att de nu ska fortsätta felsöka för att gå till botten med anledningen till de tekniska problemen. Det kan fortsatt finnas vissa fördröjningar när kunder betalar med Swish, men även det ska vara åtgärdat inom kort, enligt Maria Sannemalm.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!