Det är Skandiabankens kunder som har problem. Foto: / SKÄRMDUMPDet är Skandiabankens kunder som har problem. Foto: / SKÄRMDUMP
Det är Skandiabankens kunder som har problem. Foto: / SKÄRMDUMP
Kundernas köp har nekats – trots att det finns täckning på kontot. Foto: NIKLAS BJÖRLINGKundernas köp har nekats – trots att det finns täckning på kontot. Foto: NIKLAS BJÖRLING
Kundernas köp har nekats – trots att det finns täckning på kontot. Foto: NIKLAS BJÖRLING

Stora problem för bankens kunder – kortköpen nekades

Publicerad

Kunder hos Skandiabanken upplevde under stora delar av söndagen problem med kortbetalningar.

Enligt banken ledde en störning i kortsystemet till att kortköps nekades, trots att det fanns täckning på kontot. 

Klockan 14:30 skriver banken på sin Facebook-sida att problemen åtgärdats.

Under söndagen upplevde flera kunder hos Skandiabanken stora problem när de skulle betala med kort. Köp som borde gå igenom nekades och kunde inte fullföljas. 

Problemen pågick under stora delar av söndagen och berodde på en störning i bankens egna kortsystem. Det drabbade inte alla kunder, enligt Pontus Haag, presschef på Skandiabanken.

– Det finns störningar när kortköp ska genomföras. Vi jobbar med att felsöka och se vad problemen består av. För närvarande finns det ingen prognos för när problemen ska vara lösta, men vi jobbar med alla tillgängliga resurser, säger han på söndagsmorgonen.

Klockan 14:30 meddelade banken via sin Facebook-sida att problemen åtgärdats.

Vet inte hur många som drabbas

På sidan uttryckte flera kunder sin frustration över att betalningarna inte fungerade.

– Vi vet att alla kunder inte drabbas. Men det är flertalet kunder som hört av sig och har problem. Men det exakta antalet går inte fastställa, säger han. 

Pontus Haag kan inte svara på vad man som kund kan kräva och förvänta sig av banken efter problemen.

– Givetvis kan detta ställa till med problem för kunder och vi uppmanar alla att höra av sig till vår kundtjänst. Kunder som drabbas av någon form av ekonomisk skada behandlas var för sig, säger han.

Har haft problem förut

Det är inte heller första gången banken stöter på problem. I juli månad ledde problem med en databasserver till att kunder inte kunde se sin konto- och kortinformation på internetbanken och i bankens app. 

Problemet åtgärdades senare på eftermiddagen, men flera personer visar nu sitt missnöje med bankens återkommande strul. Bankens svar: Vi jobbar på det.

"Just nu jobbar vi självklart för att lösa det direkta felet, så att korten skall fungera felfritt. Men vi jobbar också för att felet inte skall återkomma. Tyvärr kan jag inte ge någon information om när den framtiden är här," skriver banken på sin Facebook-sida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen